$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

האייפון 11 הזול יותר הוביל את ההצלחה של אפל ברבעון האחרון

ניתוח של תמהיל המכירות של אפל מגלה שהלקוחות העדיפו את האייפון 11 הזול יותר על פני דגמי הפרו. עם זאת החברה צריכה להתמודד עכשיו עם מגיפת הקורונה בסין ועם שוק הודי שלא שש למוצריה; פייסבוק נותנת למשתמשים את הכוח ורינג ממשיכה את דרכה כמלכודת פרטיות

עומר כביר 18:2029.01.20

לאפל היתה אתמול סיבה טובה לחייך. אחרי כמה רבעונים פושרים שנעו בין ירידה בהכנסות לצמיחה פושרת, ועם מכירות אייפון שבמקרה הטוב אפשר לכנות אותן מאכזבות, חזרה החברה לצמיחה משמעותית. הודות לגידול בכל שלוש קטגוריות המוצר המרכזיות של החברה (אייפון, שירותים ומוצרי מחשוב לבישים כמו ה-iWatch) טיפסו ההכנסות ברבעון שהסתיים בדצמבר 2019 ב-8.9% והגיעו ל-91.82 מיליארד דולר, והרווחים גדלו ב-11.4% ל-22.24 מיליארד דולר שיא כל הזמנים לאפל.

 

החברה גם הציגה תחזית אופטימית לרבעון הנוכחי, והיא צופה לרשום בו הכנסות של בין 63 מיליארד ל-67 מיליארד דולר, שייצגו גידול של בין 8.6% ל-15.5% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. מה הגורמים שסיפקו לאפל רבעון כזה מוצלח, ממה היא צריכה להיזהר ומה הסכנות שיכולות לחבל ברבעונים הקרובים? הנה חמישה דברים שצריך לדעת על הדו"ח העדכני של החברה.

 

1. הציבור ממש אוהב את האייפונים החדשים

 

ברבעונים קודמים, אפל הצליחה לרשום צמיחה לא הודות לגידול בהכנסות מהאייפון אלא חרף ירידה שלהן. זו היתה עדות לכוח של פורטפוליו המוצרים הרחב של החברה, שהביקוש אליהם אפשר לה לגדול גם בשעה שמוצר הדגל שלה לא סיפק את הביצועים הרצויים, אבל לכולם היה ברור שבשביל רבעון חזק ממש אפל צריכה שגם האייפון יטפס למעלה. וברבעון הנוכחי, הוא סיפק סוף סוף את הסחורה עם עלייה של ב-7.6% בהכנסות ל-55.96 מיליארד דולר.

מסך גדול ומחיר זול, האייפון 11 הוא הלהיט האמיתי של אפל מסך גדול ומחיר זול, האייפון 11 הוא הלהיט האמיתי של אפל צילום: Apple

 

ובניגוד להערכות שלפיהן האייפון XR הוא זה שמוביל את מכירות החברה, בשיחה עם אנליסטים אחרי פרסום הדו"חות אמר המנכ"ל, טים קוק, שדווקא שלושת דגמי האייפון החדשים והיקרים יותר שהושקו בספטמבר – 11, 11 פרו ו-11 פרו מקס – היו הדגמים הנמכרים ביותר בכל שבוע לאורך הרבעון שעבר, כאשר האייפון 11 החזיק בקביעות בראש הרשימה. מדובר בדגם הזול ביותר מבין שלושת הדגמים החדשים עם מחיר התחלתי של 699 דולר. אחרי שלפני שנתיים הפכה אפל את הדגם היקר יותר, אייפון X עם מחיר התחלתי של 999 דולר, למכשיר המרכזי שלה וגם רשמה הצלחה בדמות עלייה בהכנסות חרף קפאון או ירידה במספר המכשירים, חזרה למיקוד במכשיר הזול יותר כדגם המרכזי הביאה הפעם את הסחורה – עדות אפשרית לכך שהביקוש הגבוה למכשירים יקרים יותר היה אולי רק אנומליה ושבטווח הרחוק השוק מעדיף מכשירים בתמחור סביר.

 

שני גורמים נוספים סייעו לדחוף את מכירות האייפונים, לדברי קוק: תוכנית הטרייד-אין של החברה, שהיקפה הוכפל לעומת שנה שעברה, ואפשרות לרכוש מכשירים בתוכנית תשלומים נוחה באמצעות כרטיס האשראי של אפל קארד. שוב, סימן לכך שהשוק מחפש את האופציה הזולה והנוחה יותר מבחינה כלכלית במקום לשפוך אלף דולר על המכשיר הכי נוצץ בסביבה.

 

2. הצלחות קטנות

 

כשאפל השיקה ה-AirPods, האוזניות האלחוטיות של החברה, ב-2016 זכה העיצוב שלהן ללא מעט לעג. זה לא הפריע להן להפוך לאחד המוצרים החדשים המצליחים בהיסטוריה של אפל, שהוליד כמובן המון חקיינים. הדגם המשודרג איירפודס פרו, שכולל תוספת של יכולת ביטול רעשים ו-90 דולר למחיר (249 דולר בסך הכל) זכה לביקוש דומה אם לא גדול יותר, וזמינותו בעונת החגים היתה מוגבלת. "הביקוש לאיירפודס המשיך להיות פנומנלי", אמר קוק.

האיירפודס החדשות הפכו ללהיט האיירפודס החדשות הפכו ללהיט צילום: apple

 

ביחד עם שיא הכנסות רבעוני ממכירות האפל ווטש, צמחה קטגוריית המחשוב הלביש, הום ואביזרים ב-37% - הזינוק הגדול ביותר ברבעון שהסתיים מבין כל קטגוריות המוצר של החברה – והגיעה להכנסות של 10.01 מיליארד דולר. מאז השקת האייפון ב-2007 לא הצליחה אפל להשיק מוצר שייצר הכנסות בסדר גודל דומה. אבל מה שהיא כן עושה לא רע זה לספק כמה הצלחות קטנות (בקנה הגודל שלה) שמצטברות יחד לאימפקט משמעותי. ביחד עם האייפד (שרשם ירידה יוצאת דופן יחסית של 11.2% ל-5.98 מיליארד דולר) יש כאן הכנסות רבעוניות של כמעט 16 מיליארד דולר ממוצרים שכולם הושקו אחרי האייפון. יכול להיות הנתיב הנכון בעבור אפל הוא להמשיך לחפש הצלחות קטנות כאלו, במקום מוצר מהפכני משמעותי.

 

3. אפל TV+ עוד לא מספק את הסחורה

 

שירות הסטרימינג של אפל זכה לקבל פנים צוננת כשהושק בנובמבר שעבר, עם מספר מוגבל של תכנים שכשלו מלעורר התהלבות גורפת (בוודאי בהשוואה למנדלוריאן של דיסני+ שעלתה לאוויר באותו חודש). ובכל הנוגע לשורה התחתונה, גם שם לא עורר השירות יותר מדי הדים. הכנסות אפל משירותים אמנם רשמו עלייה מרשימה של 16.9% והגיעו ל-12.72 מיליארד דולר (עם 480 מיליון משתמשים בכל שירותי החברה), אך לא היה זה בזכות TV+. לדברי סמנכ"ל הכספים של החברה, לוקה מאסטרי, לשירות לא היתה השפעה מורגשת על הביצועים הפיננסיים ברבעון שחלף. זאת, ייתכן, מכיוון שאפל העניקה מנוי חינם לשנה לכל מי שרכש מכשיר חדש שלה – אייפון, מק, אפל TV וכו' – והיו כמה עשרות מיליונים מהם ברבעון האחרון. כלומר, סביר להניח שמרבית המנויים לשירות קיבלו אותו בחינם.

אפל+, עדיין לא להיט אפל+, עדיין לא להיט צילום: אפל טי וי

 

מאסטרי העריך שלאורך זמן יתרום אפל TV+ לגידול של חטיבת השירותים של החברה. ואולם, בשביל כך התוכן חייב לעבור שדרוג משמעותי. הצע התכנים בשירות עדיין דל, וכך גם קצב עליית התכנים החדשים (בוודאי בהשוואה לנטפליקס). כמה סדרות זכו לביקורות טובות, האחרונה שבהן היא האנתלוגיה Little America, אבל לשירות עוד לא היה להיט ענק שהופך לשיחת היום. בלי יותר תכנים ובעיקר בלי יותר להיטים, אין לשירות סיכוי להפוך למכונת כספים משמעותית, שלא לדבר על להחזיר את ההשקעה בו.

 

4. קטנה בהודו

 

שוק הסמארטפונים ההודי זינק ב-2019, ולפי נתונים של חברת המחקר קאונטרפוינט רשם עלייה של 7% במספר המכשירים שנמכרו עם 158 מיליון יחידות, כשהוא מדיח את ארה"ב מהמקום השני בטבלת שווקי הסמארטפונים הגדולים בעולם. וזאת, בשעה ששוק הסמארטפונים העולמי נמצא לרוב בקיפאון או בירידה. אבל בינתיים, אפל לא מצליחה להפעיל את הגידול הזה לטובתה. השוק ההודי נשלט על ידי שיאומי וסמארטפון, שמחזיקות ביחד ב-52% ממנו, בשעה שאפל לא נמצאת אפילו ברשימת חמש השחקניות הגדולות. היא אפילו לא בין ארבע יצרניות הסמארטפונים הצומחות ביותר בהודו. בתואר זה מחזיקות realme (255% צמיחה), Vivo (76%), אסוס (67%) ו-OnePlus (29%).

למרות מאמצים רבים - השוק ההודי נשלט בידי היצרניות הסיניות למרות מאמצים רבים - השוק ההודי נשלט בידי היצרניות הסיניות צילום: שאטרסטוק

 

נתוני הדו"ח הרבעוני מחזקים ממצאים אלו: ההכנסות באזור אסיה-פסיפיק, שכולל את הודו, עלו ב-6.5% בלבד והסתכמו ב-7.38 מיליארד דולר. אפל השקיעה מאמצים רבים לשדרוג פעילותה בשוק ההודי, כולל העברת הייצור של האייפון XR למדינה ותמחור אגרסיבי. ואף שלפי קאונטרפוינט מהלכים אלו סייעו לאפל לרשום צמיחה נאה ברבעון האחרון של 2019, הדו"ח והתמונה הכוללת מלמדים על כך שהחברה עדיין רחוקה מלהפוך שם לשחקנית משמעותית.

 

5. הסכנה הסינית

 

לאפל יש שתי בעיות בסין. הראשונה נוגעת להמשך הביצועים הרעועים שלה במדינה. ברבעון האחרון הסתפקה החברה בגידול צנוע של 3.1% עם הכנסות של 13.58 מיליארד דולר, נמוך משמעותית מכלל הכנסות החברה ורחוק מאוד משווקים מבוססים כמו ארה"ב (12% גידול ל-41.37 מיליארד דולר) ואירופה (14.3% ל-23.27 מיליארד דולר). באפל בנו בעבר על סין כקטר צמיחה משמעותי, ובעלי הזיכרון הטוב עוד זוכרים את הימים של גידול רבעוני כמעט כפול בהכנסות במדינה. אבל בשנים האחרונות משהו השתבש, ואף שברבעון הזה אפל בלמה את הירידות בסין המדינה לא קרובה עדיין לשיא ההכנסות שלה במדינה (שנרשם ברבעון דצמבר 2016, עת עברה סין את אירופה עם הכנסות של 18.37 מיליארד דולר).

מגיפת הקורונה עשויה להגביל את הפעילות של אפל מגיפת הקורונה עשויה להגביל את הפעילות של אפל צילום: איי אף פי

 

אבל יש סיכוי שזו אפילו לא הבעיה הגדולה עם סין. מרבית פעילות הייצור של אפל מתבצעת במדינה, ומגיפת וירוס הקורונה שהחלה שם נמצאת בעמדה לסכן את שרשרת האספקה של החברה. לדברי קוק, יש לאפל כמה ספקים במוקד ההתפרצות במחוז ווּהָאן, וכתוצאה נאלצה כבר אפל לחפש ספקי רכיבים חלופיים. "אנחנו גם עובדים על תוכניות לקיזוז ירידה צפויה בייצור", הוא ציין.

 

ואולם, לדברי קוק יש עדיין חוסר ודאות רב לגבי איך עלולה המגיפה להשפיע על פעילות ספקי החברה בחלקים אחרים בסין. החלטת הממשלה להאריך את חופשת השנה החדשה מסוף ינואר ל-10 בפברואר כבר מעכבת את חידוש העבודה במפעלים של אפל. "המצב מתפתח, ואנחנו עדיין אוספים מידע ומנטרים אותו מקרוב", אמר קוק. "בשעה שהמכירות שלנו באזור ווהאן עצמו קטנות, הפעילות הקמעונאית הושפעה ברחבי המדינה בימים האחרונים". אם המגפה תימשך, המשמעות מבחינת אפל עלולה להיות לא רק פגיעה במכירות בסין, אלא גם קשיים בשרשרת האספקים שיביאו למחסור במוצרים וכתוצאה לפגיעה במכירות.

 

קצרצרים

 

1. פייסבוק פרסמה אתמול קווים מנחים לפעילות המועצה העצמאית שתמשמש כבוררת עליונה בנושאי תוכן ברשת החברתית. לפי המידע, משתמשים יוכלו לערער למועצה על החלטות פייסבוק להסיר תכנים שלהם או על החלטה שלא להסיר תוכן מסוים וגם פייסבוק תוכל להפנות אליה מקרים. המועצה לא תדון בכל פנייה שתגיע אליה, ותתמקד רק במקרים בולטים בעלי השלכות רחבות יותר. הליך הערעור, הדיון וההחלטה צפוי להימשך 90 יום, אך יהיה גם מנגנון לדיונים בפניות דחופות. פייסבוק תחויב ליישם את החלטת המועצה בתוך שבעה ימים, ולהתאים את המדיניות שלה למקרים מקבילים.

 

2. רינג, חטיבת מצלמות הדלת של אמזון, ממשיכה במאמצים להפוך למחדל הפרטיות הגדול של העשור הנוכחי. אחרי שכבר פתחה את המידע שאוספות המצלמות שלה לגישה קלה לכוחות אכיפת חוק, בדיקה של ארגון זכויות הגולשים EFF, מגלה שהאפליקיציה של רינג עמוסה בכלי ניטור של חברות חיצוניות, ששולחים מידע לחברות ריגול בולטות כמו פייסבוק וגוגל. ברינג, אגב, לא מכחישים אומרים רק שהמידע שמשותף עם חברות חיצוניות מוגבל.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x