$
בארץ

תחת חשש לעוד עיכוב: נתיב מהיר נוסף יצא לדרך

נתיבי איילון החלה בעבודות לפתיחת מקטע מהיר נוסף בעלות של 100 מיליון שקל. הנתיב יעקוף את עומסי התנועה ויחבר את דרום תל אביב לחולון ולראשון לציון. המשמעות המיידית: צירי תחבורה שייסגרו עד שנת 2023 לפחות

ליאור גוטמן 06:5104.07.19

חברת נתיבי איילון הודעה אתמול על תחילת העבודות של פרויקט הנתיבים המהירים במטרופולין גוש דן. מדובר בפרויקט שהתכנון הראשוני שלו יצא לדרך באמצע העשור, אלא שחלופת ממשלות, פקידות ותוספות תכנון דחו את העבודות בשטח משנה לשנה ובסופו של דבר נקבע כי העבודות יחלו רק בחציון השני של 2019, ואילו תאריך הפתיחה הלא רשמי של הנתיבים המהירים מיועד נכון לעכשיו רק לשנת 2025.

 

עומסי התנועה הנוכחיים שמאפיינים את תל אביב, ומקורם בעבודות להקמת קווי הרכבת העירוניים, עלולים להחריף בעקבות פתיחת הפרויקט: העבודות הראשונות מבוצעות לאורך שישה ק"מ, במקטע שבין מחלף השלום לבין מחלף וולפסון בדרום, וזאת עד לשנת 2023. לפי התכנונים, ייסגרו חלק מכבישי הגישה במתחם זה. כך למשל נודע שכבר באוגוסט דרך השריון תיסגר לכיוון דרום, עם אפשרות לסגירת כבישים נוספים בדרום תל אביב. מי שתבצע את העבודות הראשונות היא חברת טר ארמה, בעלות של כ־100 מיליון שקל עבור מקטע זה.

 

נתיבי איילון בתל אביב. נתיב מהיר נוסף יקל על הכניסה לעיר נתיבי איילון בתל אביב. נתיב מהיר נוסף יקל על הכניסה לעיר צילום: רויטרס

 

הרעיון להקיף את מטרופולין תל אביב בשלושה נתיבים מהירים נולד ב־2013, לאחר הצלחת הנתיב הראשון מאזור נתב"ג לדרום תל אביב. נתיב זה נפתח ב־2011 והוקם על ידי שפיר הנדסה. התכנון המקורי כלל שלושה נתיבים: מצפון חיבור מאזור שפיים, מדרום חיבור מאזור ראשון לציון וממזרח חיבור מאזור צומת קסם - וכל זאת לאורך מצטבר של כ־110 ק"מ. בפועל כרגע רק הנתיבים הצפוני והדרומי מקודמים, עם כ־75 ק"מ של נתיב מהיר ושני חניוני ענק של כ־11 אלף כלי רכב, בעלות מוערכת של 3 מיליארד שקל.

 

בחזון של נתיבי איילון מדובר בנתיבים שינועו בהם בעיקר שאטלים, אוטובוסים, מוניות או כלי רכב שיתופיים ("קאר־פול"), אולם בפועל הם מודים כי תמורת תשלום - שעדיין לא נקבע - גם בעלי מכוניות פרטיות יוכלו לנוע בנתיבים הללו ובכך לחצות את המרחב שבין ראשון לציון להרצליה מבלי לעמוד בעומסי תנועה ופקקים.

 

שר התחבורה והבטיחות בדרכים הטרי בצלאל סמוטריץ' כבר מצוטט כמי שמבטיח בדיוק את מה שהבטיח קודמו ישראל כץ, ומצהיר ש"מיזם הנתיבים המהירים נועד לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית ולעודד נהגים להשאיר את הרכב הפרטי מחוץ למטרופולין. בסיומו של הפרויקט יתאפשר לעשרות אלפי נהגים להשאיר את רכבם הפרטי באחד מחניוני חנה וסע, שיועמדו לרשותם ללא תשלום, ולהגיע לעבודה באמצעות מערכת הסעות המונים חשמלית, חינמית ויעילה״.

 

איתמר בן מאיר מנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר מנכ"ל נתיבי איילון

 

 

רק אתמול איגוד יבואני הרכב פרסם שבחציון הראשון של 2019 נמסרו בישראל 158 אלף כלי רכב חדשים. מדובר אמנם בירידה של כ־3% בהשוואה לחציון הראשון של 2018, אך בכל מקרה מוקדם להסיק מסקנות על נכונות או אי נכונות הציבור לאמץ תחבורה ציבורית.

 

פרויקט הנתיבים המהירים הוא עדות נוספת ליכולת של הממשלה לעכב כל מיזם תשתית קריטי. "כלכליסט" פרסם לפני כשש שנים את התוכנית המלאה, אבל רק ב־2015 היא גובשה ורק ב־2017 יצא המכרז המקדים כאשר תאריך הפתיחה זז שוב ושוב. לא צריך את דו"ח מבקר המדינה כדי לדעת שמצב הפקקים והטיפול של שר התחבורה היוצא ישראל כץ בתחבורה ציבורית לוקה בחסר, והנה כשכבר יש פרויקט שתכליתו להוריד מכוניות מהכביש ולשכנע אנשים שאוטובוס הוא הפתרון, ההשקה הרשמית שלו מגיעה ארבע שנים אחרי מועד הפתיחה של קו הרכבת העירוני הראשון מפתח תקווה, דרך תל אביב, לבת ים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x