$
חדשות טכנולוגיה

ניתוח כלכליסט

צוקרברג משדר שינוי ומעלה הילוך בפגיעה בפרטיות

תוכנית צוקרברג לאיחוד בין שירותי המסרים המיידיים של פייסבוק מסנג'ר, ווטסאפ ואינסטגרם תאגד את כל מה שהיא יודעת על המשתמשים מהשירותים השונים לפרופיל אחד ומפורט יותר מאי פעם

עומר כביר 06:4927.01.19

במשך השנה האחרונה, מאז פרצה פרשת קיימברידג' אנליטיקה, היתה מנטרה קבועה שבכירי פייסבוק חזרו עליה בכל הזדמנות: למדנו, הפנמנו את הלקחים ואנחנו בעיצומו של שינוי תרבותי משמעותי. למי שרצו להאמין לפייסבוק היו לא מעט סיבות טובות לעשות זאת: החברה ביצעה מהלכים ושינויים, הן במוצר והן באופן הפעילות שלה, שנועדו להגביר את הפרטיות של המשתמשים ולצמצם את הגישה של גורמים חיצוניים למידע עליהם.

 

אבל הפרסום של ה”ניו יורק טיימס” מסוף השבוע האחרון מצביע על כך שפייסבוק, ובעיקר המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג, לא למדו את הלקח האמיתי מהפרשה -שאסור לבצע במכוון פגיעה בפרטיות המשתמשים, ואפילו לא מראית עין של פגיעה, ושצריך לבלום מיידית כל מהלך שהופך את החברה לתמנון מידע גדול ומסוכן יותר.

לפי החשיפה של העיתון, צוקרברג מתכנן לאחד בין שלושת שירותי המסרים של פייסבוק: ווטסאפ, אינסטגרם ופייסבוק מסנג'ר. השירותים ימשיכו לפעול כאפליקציות עצמאיות, אבל התשתית הטכנולוגית שלהם תאוחד ליצירת רשת מסרים אדירה אחת של יותר מ־2.6 מיליארד משתמשים, באופן שיאפשר למשתמשים מפלטפורמות שונות (חלק מהם נעזרים ביותר מאחת) לתקשר זה עם זה.

 

תחת זכוכית מגדלת

 

מדובר במשימה ענקית שתושלם רק בסוף השנה או בתחילת 2020 ושתחייב אלפי עובדים בווטסאפ, אינסטגרם ופייסבוק מסנג'ר לשנות את האופן הבסיסי ביותר שבו האפליקציות פועלות. כחלק מהמהלך הורה צוקרברג לכל האפליקציות לשלב הצפנה קצה־אל־קצה, שמאפשרת רק למשתתפי השיחה לקרוא את תוכנהּ (כבר זמינה באופן מלא בווטסאפ).

 

המהלך מגלם יתרונות ברורים לפייסבוק: הוא צפוי להגביר משמעותית את היקף הפעילות של המשתמשים, מה שיאפשר כמובן להציג להם יותר פרסומות ולגבות יותר כסף ממפרסמים; ולפגוע קשות בפעילות של שירותי מסרים מיידיים יריבים.

 

אולם, המהלך מעורר חששות בכל הקשור לפעילות המשתמשים, העולים כבר בהיבט העוסק בחיבור שבין השירותים: בווטסאפ, משתמשים נדרשים לספק רק מספר טלפון; באינסטגרם ופייסבוק מסנג'ר הם נדרשים להירשם עם זהותם האמיתית. חיבור בין משתמשי פייסבוק או אינסטגרם לחשבון שלהם בווטסאפ יכול לספק לפייסבוק מידע רב על זהותם ופעילותם.

 

 צילום: אי.אף.פי

 

ויש עוד הרבה שאלות פתוחות בנוגע למגוון סוגיות, בהן פרטיות ההודעות שעוברות בין השירותים השונים; המידע שפייסבוק תאסוף על פעילות המשתמשים באפליקציות השונות; והאופן שבו היא תארוג אותו לתוך פרופיל משתמש מאוחד ומפורט יותר מתמיד. עד עכשיו, לא היה לכאורה קשר בין הזהות שלכם בכל אחת מהאפליקציות. אבל מה יקרה כשפייסבוק תדע לאילו פוסטים עשיתם לייק ברשת החברתית, עם מי דיברתם ובאיזו תכיפות בווטסאפ, ואחרי מי אתם עוקבים באינסטגרם?

 

השלמת המהלך לא צפויה לעבור בשקט. פייסבוק וצוקרברג כבר הבטיחו בעבר לשמור על העצמאות של ווטסאפ ואינסטגרם ושינוי דרמטי כזה ישים את החברה תחת זכוכית מגדלת גדולה מאוד. מי שיוודאו שזה יקרה הם פעילי פרטיות וזכויות גולשים, שכבר החלו למחות על השינוי הצפוי. "מדובר בשינוי נוראי למשתמשי האינטרנט. הרגולטור צריך לפעול באופן מיידי להגן על פרטיות ושימור התחרותיות", אמר מנכ"ל ארגון Electronic Privacy Information Center, מארק רוטנברג.

 

חשש מהגרוע ביותר

 

אבל זו רק התגובה המיידית למהלך הזה. מטריד הרבה יותר הוא מה שאפשר ללמוד ממנו על פייסבוק עצמה: אחרי שנה שבה צוקרברג והחברה שלו מבקשים מהמשתמשים לחזור לבטוח בהם, הם מקדמים מהלך שההשפעה העיקרית שלו היא להזכיר לכולם כמה כוח יש לפייסבוק ועד כמה היא לא מהססת לנצל אותו בדרכים שעלולות לפגוע במשתמשים ובפרטיותם.

 

במאמר שפרסם צוקרברג ב"וול סטריט ג'ורנל" ביום שישי האחרון הוא כמעט שלא מדבר על פרטיות, אלא על מידע: "אני מאמין שהעקרונות החשובים ביותר הנוגעים למידע קשורים לשקיפות, בחירה ושליטה. בפני האנשים צריך להעמיד בחירות ברורות לגבי האופן שבו הם רוצים שישתמשו במידע שלהם".

 

זו התדמית שפייסבוק רוצה לטפח בשנה האחרונה, אולם הפרסום מסוף השבוע מאשר את החששות הגרועים ביותר: פייסבוק היא זו שרוצה לשלוט במידע, בכמה שיותר ממנו, באופן ריכוזי ככל האפשר, ואם רק יאפשרו לה היא תאסוף עוד ועוד ממנו לצורך יצירת פרופילים מפורטים יותר ויותר.

 

במילים אחרות: פייסבוק שוב הוכיחה שהיא לא ראויה לאמון שלנו. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x