$
בארץ

כבל: "אבקש ממבקר המדינה לחקור את נושא קו הרכבת לירושלים"

לדברי יו"ר ועדת הכלכלה, "השר ישראל כץ חושב כל הזמן פוליטיקה"; מנכ"לית משרד התחבורה: "עוד דחייה בהפעלת הקו היתה יכולה להביא לכך שהפרויקט היה נדחה בעוד 15 שנה. אנחנו מתנצלים בפני אלה שנתקעו ברכבות"; תקלה הבוקר בקו רחובות-בנימינה

ליאור גוטמן 13:2817.10.18

יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל יפנה למבקר המדינה בבקשה לבחון את השתלשלות העניינים בהשקת קו הרכבת המהיר לירושלים.

 

 

 

 

בדיון שנערך הבוקר (ד') בוועדה התייחס כבל לרצף התקלות שאירע בימים האחרונים ולצפיפות בשאר הקווים ואמר: "השר ישראל כץ חושב כל הזמן פוליטיקה, אני לא חושב כך. אני הולך לשוחח עם מבקר המדינה כי זה ראוי לבדיקה מעמיקה".

 

כבל הלין על העדרו של כץ מהדיון ואמר כי "השר כץ עושה עבודה מדהימה, אבל עדיין יש שתי נקודות מרכזיות: הטיפול בתחבורה הציבורית כמכלול וכשל נקודתי. כולם ידעו שזה פרויקט מסובך ויוצא דופן, כבר נכתבו דוחות של מבקר המדינה על זה, המציאות היא של כשל. אי אפשר למרוח את זה או להתייחס אחרת. עדיף שתעשו מסיבת עיתונאים ותגידו שזה המצב וחייבים להחזיר לפריפריה את הקרונות. זה לא אמירה פופוליסטית, הם לא צריכים לשלם את המחיר. צריך לבוא לתושבי ירושלים, שנוסעים בחינם, ולומר להם שבתקופת ההרצה צפויות תקלות. צריך לעשות צעד אחד לאחור".

 

"הפרויקט עלול היה להידחות בעוד 15 שנה"

 

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, אמרה בתגובה שפרויקט שנדחה בחודשים יכול להידחות גם בשנים ודחייה היתה יכולה להביא לכך שהפרויקט היה נדחה בעוד 15 שנה. "זה הפך ספורט לאומי לתקוף אותנו בתקשורת. מי שחושב שצריך היה שהכל יהיה מושלם לפני שפותחים, אז ככה לא בונים מדינה או מנצחים במלחמות. התקלות יילכו ויפחתו ונשפר את האופן שבו מודיעים לאזרחים. אנחנו מתנצלים בפני אלה שנתקעו ברכבות ונעשה הכל כדי שזה לא יקרה".

 

 

בנימין נתניהו וישראל כץ בקו הרכבת החדש בין ת"א וירושלים בנימין נתניהו וישראל כץ בקו הרכבת החדש בין ת"א וירושלים צילום: אוהד צויגנברג

 

לתפיסתה השר כץ "לא סתם נקרא בולדוזר, כי הוא גורם לנו לעשות דברים בלתי אפשריים ואנשים ברכבת עבדו לילות כימים כדי שזה יצא לפועל. נכון שהקו עדיין בהרצה, אבל הוא יצא לדרך וזה אחד הדברים הכי משמעותיים שעשיתי בעשייה הציבורית שלי, זה הישג מדהים. הקו בטיחותי ובמקום שהרכבת תעשה הרצה ריקה היא עושה הרצה עם נוסעים".

 

בהתייחס למחסור הארצי בקרונות אמרה טרנר אייל: "לצערי אין מספיק קרונות, הזמנו בסוף 2017 קרונות והיינו צריכים להחליט איך תתחלק הפגיעה. לאט לאט נחזיר עוד ועוד קרונות שנלקחו מחיפה".

 

מנהל הרגולציה ברכבת, דן לנדאו, הוסיף שאף אחד לא מתכחש לקשיים. "השמיכה קצרה מאוד בזמן מסילה, מאחר והרשת קטנה מאוד ולא פותחה הרבה מאוד שנים. יש מחסור כרוני בקרונות לעומת ביקוש שעולה מעל לתחזיות האופטימיות ביותר. במצב שהשמיכה קצרה צריך להפעיל צדק חלוקתי", אמר.

 

 

הרכבת לירושלים הרכבת לירושלים צילום: רויטרס

 

רכז התחבורה באגף החשב הכללי באוצר, אליאס מטר, ציין כי המסה הקריטית של הקרונות תגיע בשנת 2020.

 

יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ דב חנין, אמר כי מה שקורה היום ברכבת הוא פרי הזנחה ארוכת שנים. לדבריו, "ראינו איך ראש הממשלה מדבר לגברת פרץ ואת הממשלה הזו. תחבורה ציבורית משעממת, היא לא מעניינת אותם. רמת העומסים היא בלתי נסבלת וזה מסוכן".

 

תקלה הבוקר בקו רחובות-בנימינה

 

בתוך כך הרכבת רשמה הבוקר עוד תקלה כאשר בשעה 10:10 רכבת שנסעה בקו הפרברי רחובות-בנימינה נעצרה בסמוך לתחנת נתניה, בשל קרון עם בלם עצור שיצר עשן ברכבת.

 

ברכבת אומרים שצוות העובדים שם "הוריד את הנוסעים על פי נוהל הבטיחות, וליווה אותם אל מחוץ לשטח המסילה. אחד הנוסעים שבר את אחד החלונות מהרכבת". באירוע עצמו לא נרשמו נפגעים אבל חלק מהנוסעים ניסו להמלט מפתחי הרכבת השונים. לאחר מכן הועלו מרבית הנוסעים חזרה, בעוד שכמה מהם החליטו לא לחזור לרכבת ולהמשיך בדרכם באופן רגלי, מחוץ לשטחי המסילה. סיור של רכבת ישראל וידא כי המסילה פנויה מנוסעים, ותנועת הרכבות חודשה. הרכבת נכנסה לפני זמן מה אל תחנת חדרה, שם יעברו הנוסעים לרכבות חלופיות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x