$
דעות

פרשנות

לכבוש בכל מחיר: לאמזון לא אכפת משורת הרווח

אם לשפוט לפי פעילותה של אמזון בהול פודס, נראה כי החברה ממשיכה לעשות את מה שהיא הכי טובה בו: כיבוש נתח שוק, כמעט בכל מחיר

אלי שמעוני 09:3113.09.17

אם לשפוט לפי פעילותה של אמזון בהול פודס, נראה כי החברה ממשיכה לעשות את מה שהיא הכי טובה בו: כיבוש נתח שוק, כמעט בכל מחיר. אמזון, כיאה למעמדה המיוחד בעולם העסקי, מרשה לעצמה לא להסתכל על השורה התחתונה.

 

הרבה גבות הורמו כאשר רכשה את רשת הסופרמרקטים ביוני האחרון ב־13.7 מיליארד דולר. אולם החברה ממשיכה את אותה תוכנית עסקית: מחזורים גבוהים והשתלטות על השוק, ללא התחשבות ברווחים, אלא בעיקר מתוך מחשבה לדחוק את מתחרותיה.

 

 

אמזון אמזון צילום: שאטרסטוק

 

התבוננות בדו"חותיה הכספיים ממחישה כי ענקית הקמעונאות לא מצליחה להרוויח מהקמעונאות. אמזון פועלת בשני מגזרים עיקריים: קמעונאות ושירותי מחשוב ענן. הקמעונאות מייצרת עבורה מחזור הכנסות גבוה, אך רווחים מועטים, ואת רוב רווחיה מפיקה אמזון מתחום הענן. במחצית הראשונה של השנה הניב תחום הקמעונאות בארה"ב רווחיות תפעולית של 2.4%, מתחת לזו המקובלת בתחום הקמעונאות המסורתית.

 

בתחום הקמעונאות מחוץ לארה"ב מוכנה אמזון להפסיד, שוב, בשביל לכבוש נתחי שוק. אמזון הפסידה כ־5% ממחזור מכירותיה בעולם, זאת משום שהיא מסכימה לסבסד את עלויות השילוח היקרות כדי לחדור לשווקים בינלאומיים. משכך, בתחום הקמעונאות בעולם היא אף רשמה הפסד קטן. התחום היחיד שמניב לה רווחים הוא במחשוב. בתחום מחשב הענן הכנסותיה צנועות, אך היא מצליחה לרשום בו רווחיות תפעולית של 23%.

 

גידול בנתחי שוק היה תמיד ב־DNA של אמזון, גם כשהיתה חברה קטנה. בעוצמתה הנוכחית, בוודאי שהיא יכולה להרשות לעצמה לשלם עבור גידול בנתחי שוק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x