• תפריט
חדשות נדל"ן

הלחץ עבד: תוכנית המתאר להרצליה תעבור לבחינה נוספת של הרשות המקומית

בדיון שהתקיים בנוגע לתוכנית המתאר החליטה הוועדה כי התוכנית תחזור לוועדה המקומית הרצליה לבחינה מחודשת שבה ייבחנו היבטים של תשתיות, התחדשות עירונית וכן הוועדה תוכל להרחיב את שיתוף הציבור

דותן לוי 17:5912.09.17

ועדת המשנה להתנגדויות שבוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, החליטה היום (ג'), לאפשר לוועדה המקומית הרצליה בחינה נוספת של תוכנית המתאר למשך 18 חודשים, זאת לאחר בקשת העירייה למשוך את התוכנית. במהלך תקופה זו, ייבחנו בשנית היבטים תכנוניים שונים, בהם: מערכות תחבורה ציבורית רב שלבית, תשתיות, יחס בין שכונות וותיקות וחדשות, היבטים והשלכות תוכניות התחדשות עירונית ונושאים נוספים לשיקול דעת הוועדה המקומית. כמו כן, פרק זמן זה יאפשר לוועדה המקומית לקיים מהלך משלים של שיתוף ציבור.

 

 

 

עוד ציינה הוועדה בהחלטתה, כי בתוך 60 יום יגיש מהנדס הוועדה המקומית לוועדת המשנה, מתווה להליך עדכון התוכנית הכולל את ההיבטים הנ"ל. בנוסף, תוגש הצעה למערך כלים משלימים ליישום ניהול, מעקב ובקרה של התוכנית, והצגת לוח זמנים ואבני דרך לאופן קידום ההליך המוצע ובכלל זה דיווח תקופתי מדי כ- 4 חודשים לוועדת המשנה.

 

הרצליה מבט מלמעלה הרצליה מבט מלמעלה

 

תוכנית המתאר שהופקדה במרץ 2017, מתווה מסגרת תכנונית כוללת להבטחת איכות החיים בעיר ושמה את התושב במרכז. התוכנית מאפשרת תוספת של כ-52,000 יחידות דיור שיתנו מענה לגידול הצפוי של כ- 200,000 תושבים עד לשנת 2030. התוכנית שמה דגש בין היתר על פיתוח מערך הדרכים והתחבורה, תוך מתן דגש על התחבורה הציבורית. כמו כן, כוללת את עיבוי המרקם הבנוי בעיר וקידום תוכניות להתחדשות עירונית במרכז העיר, זאת כדי לשמור על השטחים הפתוחים.

 

דניאלה פוסק, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב: "איכות החיים של התושבים על כל היבטיה - בהם צרכים תחבורתיים, חינוכיים, תעסוקתיים, תרבותיים, וסביבתיים - עומדת במרכזן של כלל תוכניות הבניה, כולל בתוכנית זו. ועדות התכנון רואות כיצד העיר מאפשרת מחזור חיים שלם לתושב, והתושב הוא לא רק הבסיס לתכנון, הוא גם חלק בלתי נפרד מהתהליך".

 

נזכיר, כי הדרישה למשיכת תוכנית המתאר החלה בחודשים האחרונים לאחר אישורה בוועדה המחוזית בחודש מרץ. מאז אישורה, בחודשים האחרונים דרשו תושבים רבים אשר בהמשך התאגדו למטה מאבק ארצי למען בינוי שפוי, למשוך את התוכנית בטענה כי התכנון שהיא מציגה לקוי ויישומה יפגע בעיר ויהיה בכיה לדורות. אל התושבים הצטרף גם ראש העיר משה פדלון אשר הודיע ליו"ר מטה הדיור בחודש יוני כי הוא מתכוון למשוך את התוכנית.

 

אלא שמשיכת תוכנית מתאר אינה בסמכותו של ראש העיר ולכן נדרש הליך של אישור על ידי הועדה המחוזית שאישרה את התוכנית. במהלך הדיון שהתקיים היום בוועדה המחוזית אמר פדלון, כי במהלך העבודה על התוכנית, בסוף שנת 2013 התחלף השלטון בעיר, והוא כראש רשות חדשה החליט לקדם באופן משמעותי תוכניות של התחדשות עירונית. "הנחתי את המהנדס להתחיל מיד בתוכניות "פינוי-בינוי" ותמ"א 38, והכל במטרה לסייע למאמץ הלאומי ולהגדיל את היצע הדירות בעיר. העירייה מאשרת כיום 2000 יח"ד בשנה, כאשר הממוצע הארצי עומד על 1100 יח"ד", הוא אמר.

 

לדבריו התוכניות של העיר כוללות בנייה של כ-15 אלף יח"ד במסגרת תמ"א 38 ו"פינוי-בינוי" ב-30 מתחמים ברחבי העיר מתוכם כבר אושרו 5 מתחמי פינוי-בינוי ו-200 בניינים לתמ"א 38. "לצערי, היצע יחידות הדיור בהתחדשות העירונית לא נספר בתכנית מתאר מחוזית-ארצית וזו טעות של גופי התכנון במחוז והארצי. בניית שכונות שלמות במסגרת "פינוי-בינוי" כדוגמת שיכון ויצמן (1,700 יח"ד) / שיכון דרום (700 יח"ד) / שכונת יד התשעה (5,000 יח"ד), הם גורמים מאוד משפיעים על התכנית וצריך גם אותם לקחת בחשבון הכללי בחישוב הכולל של יחידות דיור בעיר. הם משפיעים על המרחב הציבורי, מוסדות חינוך, תחבורה, מים, חשמל ועוד. כאשר חיברנו את היצע הדירות בהתחדשות העירונית ובמתחמים שהוכתבו לנו ע"י המחוז/הארצי, קיבלנו כמות דירות במספרים עצומים ולא מידתיים לגודל העיר".

 

בהמשך דיבר פדלון על נושא התשתיות ואמר, כי לאחר הגשת התכנית הסתבר לו שלמדינה אין תוכנית תחבורתית מערכתית לגשרים, מחלפים, חיבור לכביש 2 וכביש 4 וכן ליציאות לכביש 531 וכביש 20. כמו כן, אין לטענתו מענה להגדלת אספקת המים והחשמל. לצד אלה אמר פדלון, כי לא היה שיתוף ציבור ראוי וכי בתוכנית הופיעו מתחמים שאין להם היתכנות מיידית כמו "תעש רמת השרון" ו"שדה התעופה הרצליה".

 

"לפי מצב העניינים זה לא יצא לפועל עוד 20 שנים אז למה זה צריך להופיע במפות ובתוכנית המתאר המקומי. לפני 3 שנים נאמר לנו בוועדה הארצית שהשדה יפונה תוך 3 שנים. בינתיים לא נעשה שום דבר לקדם שדה חליפי. המסקנה – אסור להעלות בתכנית המתאר המקומית תכניות שאין להן סיכוי להתממש בשנים הקרובות".

 

מדובר בהחלטה תקדימית, כיוון שבנוסף להרצליה, גם העיר כפר סבא ביקשה למשוך את תוכנית המתאר שלה, כך שבמידה והתוכנית תבוטל או תתעדכן מהלך זה עשוי לגרור אחריו ערים נוספות.

 

 

מירית שקד-ברק ממובילות המאבק כנגד תוכנית המתאר בכפר סבא וממטה המאבק הארצי לבינוי שפוי מסרה: אנו מברכים על ההחלטה של הוועדה המחוזית תל אביב, אשר פעלה בראייה קדימה, אל העתיד, לטובת העיר והתושבים. אנו עדים לכך שלציבור יש הכוח לשנות והלחץ הציבורי משפיע. הציבור בכפר סבא נושא כעת עיניים אל חברי הועדה המחוזית מרכז וקורא להם לנהוג באומץ . ולהחזיר את תוכנית המתאר של כפר סבא, בהתאם להחלטת מועצת העיר.

 

ראש עיריית הרצליה משה פדלון מסר: "הבטחתי וקיימתי. אני שמח על החלטת הוועדה לאפשר לעיריית הרצליה לבחון התוכנית מחדש ולאחר הליך יסודי של שיתוף כלל הציבור נוכל להגיש תוכנית טובה וראויה המתאימה לכלל תושבי העיר. כבר בימים הקרובים נבצע עבות מטה לביצוע מהיר של מתווה ולוח זמנים".

  

בטל שלח
    לכל התגובות