• תפריט
מוזיקה

שיר לשמיים: וינסנט מון מאמין שמוזיקה היא פולחן

וינסנט מון נודד בעולם עם מצלמה ומחפש את הקשר בין מוזיקה עכשווית לפולחן. השבוע יופיע בירושלים

אור סיגולי 08:4113.09.17

"הכל קדוש, וכל מוזיקה היא פולחן", אומר האמן הצרפתי וינסנט מון, "בשנות ה־20 שלי הלכתי להמון הופעות כל לילה, וזה היה הפולחן שלי. לא עניין אותי להקשיב למוזיקה בבית, רציתי להיות במקום שבו היא מתרחשת, ולפגוש את המוזיקאים בזמן שהם מנגנים. משם התחלתי לחקור את הקשר בין מוזיקת קדושה ובין הפופ והרוק האוניברסליים, לבדוק מאיפה זה מגיע".

 

אמנם הבסיס של מון (38) הוא בפריז, אבל בשנים האחרונות הוא מסתובב בעולם עם מצלמה, מתעד מוזיקאים בסביבתם הטבעית, מקליט ומכין סרטים קצרים הבוחנים את הקשר בין היוצרים, המוזיקה, והסביבה שלהם. מון נמשך לעולם של רוחניות שאותה הוא מנסה למצוא דרך המוזיקה ברחבי העולם. בפרויקטים האחרונים שלו הוא תר את אמריקה הלטינית, ושם פוגש ומצלם אמנים מסוגים שונים, ואת הסרטים מעלה לצפייה חינמית באתר האינטרנט שלו.

 

וינסנט מון וינסנט מון צילום: Fernanda Frazão

 

 

את המטען המוזיקלי שלו הוא מביא השבוע לירושלים, לפסטיבל "מקודשת". הקרנת סרטיו תתקיים במגדל דוד עד יום חמישי, וכחלק מאירועי שוטטות לבנה יתפוס את עמדת הדי.ג'יי וישלב בין נגינה חיה לקטעי וידיאו.

 

"לאלתר על פי התחושה"

 

"האמת שאני לא יודע מה הולך להיות בהופעות בירושלים", הוא מתוודה, "אני יודע שאני צריך לתת תשובות מאורגנות לדברים כאלה, אבל כל הרעיון הוא להיות שונה, לאלתר על פי התחושה של המקום והאנשים". לעומת זאת, בתהליך היצירה הקולנועית שלו מון מנסה לשלב בין אלתור לבין תכנון קפדני. "בעשייה התיעודית שלי אני מאוד מאורגן, מתחקר הרבה באינטרנט ובשיחות עם אנשים, אבל גם חשוב לי מאוד לשמור מקום לתאונות, להגיב לרגע. הסרטים שלי הם פשוטים, בשיטת עשה זאת בעצמך", הוא מסביר את דרך העבודה שלו, "במיוחד כדי שאוכל להגיב לעולם מסביבי בלי להיות כבול לתכנון. בכל רגע נתון אני צריך לשאול את עצמי — למה הרגע הזה חשוב, ואיך אפשר לייצג את המציאות הזו בדרך הכי יפה שיש".

 

"פשוט לצלול פנימה"

 

סרטיו של מון משתהים על הדמויות אותן הוא מתעד, לוקחים את הזמן ומקרבים את הצופה לאט לעולם שנמצא בתוך הפריים, נותנים לרגעים לקרות. אך לעומת הריתמיקה של סרטיו, קצב הדיבור של מון הוא כשל מכונת ירייה, וכמעט כל משפט שלו עמוס בכל כך הרבה רעיונות מעניינים ותובנות עד שלעתים קשה לעמוד בקצב. "מבחינתי, קדושה היא מצב של מודעות מלאה", הוא עונה לשאלה מה כל כך מרתק אותו בקשר בין מוזיקה ופולחן, "יש בעולם המערבי בלבול בהגדרות שקשורות לרוחניות. הטקסים הפולחניים שאני מקליט ומתעד רחוקים כמה שאפשר מהגישה הפוליטית של דת. אני מעוניין בחלק הרוחני, הדבר הגדול הזה שאי אפשר לתאר במילים. המודרניזם המערבי מייצר מצב מאוד דפוק, כי אנשים שוכחים את הפולחן שלהם, ואני מנסה למנוע מהעולם הישן להיעלם. הדברים משתנים במהירות כיום, ואי אפשר להאט את זה אז לדעתי צריך פשוט לצלול פנימה. הגישה שלי לזה היא פואטית, ולא פוליטית או פרגמטית".

 

אמנות יכולה לעשות את זה?

"בוודאי, זאת המשימה של כל אמן. יצירה היא הכל, ואמנות היא זו שיכולה להביא לשינוי. חשוב שנהיה מודעים למה שקורה, לפוליטיקה, לדרמה ולטרגדיות שלנו, אבל לעולם לא נשכח שאמנות היא הליבה ואנחנו חייבים להמשיך ליצור עם חיוך ואהבה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x