$
משפט

למה בוטלו היטלי פיתוח של חצי מיליון שקל ליזמית בנייה?

המועצה המקומית בית דגן דרשה מהיזמית את הסכום לאחר שזו הגישה לוועדה המקומית בקשה להיתר בנייה. השופט קבע שהמועצה הייתה רשאית להוציא את הדרישות רק לאחר קליטת הבקשה בוועדה

עו"ד שמעון חזן 11:0117.08.17

יזמית בנייה בשם "תמ"א בונים איכות" ביקשה בשנה שעברה לקדם פרויקט תמ"א 38 בבניין ישן בבית דגן. הפרויקט אמור לכלול שיפוץ המבנה, חיזוקו ותוספת בנייה.

היזמית פנתה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה בבקשה להיתר בנייה. בהתאם לנוהל הוועדה וכדי שניתן יהיה לקלוט את הבקשה נדרשה היזמית לעמוד בתנאים מוקדמים ובין היתר לקבל את אישור המועצה המקומית בית דגן לתוכנית.

 

היזמית פנתה למועצה לקבלת האישור וזו בתגובה הוציאה לה דרישות לתשלום "היטל תיעול ואגרת סלילת רחובות" – היטלי פיתוח בסך של כ-550 אלף שקל.

המועצה סירבה לאשר את התוכנית ללא תשלום ההיטל והיזמית לא יכלה להתקדם בהוצאת ההיתרים מול וועדת התכנון.

 

בנסיבות אלה הגישה היזמית תביעה נגד המועצה בבית המשפט לעניינים מנהליים מרכז-לוד. היא טענה שבהתאם להוראות חוקי העזר המועצה מוסמכת לדרוש את היטלי הפיתוח רק אחרי שהוועדה המקומית מאשרת את הבקשה להיתר או את תכניות הבנייה ולא בשלב הגשת הבקשה כפי שנעשה.

 

אילוסטרציה אילוסטרציה

 

 

המועצה הסבירה בתגובה שהיא דורשת את תשלום ההיטלים כתנאי לאישור התכנית מאחר שהוועדה מקומית היא מרחבית וחולשת על מספר מועצות מקומיות. במצב זה לדבריה, אין לה שליטה על הנעשה בוועדה ועל הוצאת היתרי הבנייה כך שאין לה אפשרות למנוע הוצאת היתר בשל אי תשלום היטלי הפיתוח. בנסיבות אלה, אין לה ברירה אלא לגבות את התשלום מראש, עם הגשת הבקשה.

 

"עם הגשת הבקשה"

 

השופט צבי דותן מבית המשפט לעניינים דחה את עמדת המועצה וקבע שאין לה בסיס בחוקי העזר שקובעים במפורש שדרישת תשלום היטלי הפיתוח תימסר "עם הגשת הבקשה למתן היתר בנייה".

 

השופט הסביר שבמונח "עם הגשת הבקשה" אין הכוונה למועד בו מונחת הבקשה פיזית במשרדי הוועדה המקומית אלא למועד קליטת הבקשה בוועדה לאחר שזו מאשרת שמגיש הבקשה עמד בכל התנאים המוקדמים והגיש לה את כל המסמכים הנדרשים (כמו אישור התוכנית על ידי המועצה המקומית).

 

השופט הדגיש שחשש המועצה שיזמים יקבלו היתר בנייה מבלי לשלם היטלי פיתוח לא יכול להצדיק את משלוח דרישות התשלום לפני המועד הקבוע בחוק. "תתכבד

המשיבה ותמצא את הדרך החוקית להבטיח שלא יינתנו היתרים בטרם שולמו ההיטלים" כתב השופט בהקשר זה.

 

בנסיבות אלה קבע השופט שדרישות התשלום שהוציאה המועצה ליזמית אינן תקפות. הוא הוסיף שלאחר שהיזמית תגיש לוועדה בקשה לקבלת היתר בניה ולאחר שזו תבדוק אם היא עומדת בתנאים המוקדמים לקליטת הבקשה ותקלוט את התיק – רק אז המועצה תהיה מוסמכת להוציא ליזמית את דרישות התשלום. המועצה חויבה בשכ"ט עו"ד של 9,000 שקל ובהוצאות.

 

לפסק הדין

• ב"כ העותרת: עו"ד יעל תותחני

• ב"כ המשיבה: עו"ד תמר לרנר, עו"ד מוטי בר לב, עו"ד אופיר הלל

 

* עו"ד שמעון חזן מייצג בפרויקטים של תמ"א 38

** הכותב לא ייצג בתיק

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

גולשים בסלולרי? לשירות מיידי מעורך דין הורידו את Get Lawyer

 

באדיבות אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x