• תפריט
תעופה וחלל

המטוסים גם כך מטיסים את עצמם; למה צריך טייס במטוס נוסעים?

הטייס האוטומטי, שהומצא ב-1912, מסוגל לשלוט במטוס מההמראה ועד לנחיתה. לפי מחקר חדש, מעבר למטוסים אוטונומיים ייצור שוק של 35 מיליארד דולר ויוזיל את הכרטיסים. ואולם, יש דברים שרק טייס אנושי יכול לעשות - כמו להציל את חייכם

ניצן סדן 16:2312.08.17

 


 

 

שלום, כאן הקברניט; כל מטוס נוסעים שטסתם אי פעם בו צויד בטייס אוטומטי - מערכת ששולטת באווירון לצד הטייס. המערכות הללו הולכות ומשתכללות וכיום, טייס הנוסעים בעיקר מפקח על פעילות המחשב וכמעט שלא מטיס את הכלי בעצמו. לפי מחקר חדש של ענקית הפיננסים UBS, מעבר למטוס נוסעים ללא טייס יוזיל ב-11% את מחיר הכרטיסים. אז למה אנחנו צריכים טייסים?

 

 

הטייס האוטומטי נולד ב-1912, פחות מעשר שנים לאחר הטיסה הראשונה של האחים רייט. כבר אז הבינו המהנדסים שבעצם, אפשר למכן את השליטה במטוס ולהעביר את ההגה למכשיר במשך רוב זמן הטיסה. לורנס ספרי פיתח את הגרסה הראשונה: חיבור מכני של ההגאים אל המצפן, מד הגובה ולג'ירוסקופ של המטוס (האופק המלאכותי), שאיפשר לשמור על הנתיב.

 

 

לורנס ספרי, ממציא הטייס האוטומטי לורנס ספרי, ממציא הטייס האוטומטי

 

 

שנתיים לאחר מכן הודגמה המערכת באירוע בפריז, במסגרתו טס אלמר ספרי, הבן של, במטוס מבלי לגעת בהגאים - מה שגרר התלהבות רבה ובצדק. בעשור לאחר מכן שוכללה המערכת והוקטנה בידי מספר חברות, ובתקופת מלחמת העולם ה-2 כבר הפכה לסטנדרט. כבר ב-1947 בוצעה טיסת מטוס מטען שנשלטה כולה בידי טייס אוטומטי – מהמראה ועד נחיתה.

 

 

מטוס C54 מטוס C54

 

 

יש לא מעט סיבות בגינן חברות תעופה רוצות לאמץ את החזון של UBS: ראשית, טייסים זה דבר יקר. עוד לפני שמדברים על משכורות ותנאים, מדובר באנשי מקצוע שצריכים לעבור הכשרה ממושכת, בקרה רפואית, הסמכות ועוד. וטיסות ארוכות מצריכות כמה צוותים; לא הייתם רוצים שעל ההגאים יהיה אדם מנומנם אחרי שבע שעות של בהייה במסכים.

 

מערכת טייס אוטומטי משנות העשרים מערכת טייס אוטומטי משנות העשרים

 

 

החברות מנסות לחסוך בכסף, אך הדברים שעולים להן הכי הרבה - דלק, למשל - תלויים בסוגיות טכנולוגיות. טכנולוגיות טיסה אוטונומיות כבר קיימות בשוק שנים רבות ולמעשה, נמצאות בשימוש כל צבא שמפעיל מל"טים. זה משהו שהרבה יותר קל לאמץ מאשר, למשל, להמציא מנוע שצורך פחות דלק. הוסיפו לכך את העובדה שקיים מחסור עולמי בטייסים, שרק הולך וגובר, וראו מדוע חברות התעופה צריכות פיתרון.  

 

שנית, טיסה אוטונומית צפויה להיות בטוחה למדי: אם המטוס יפוקח מרחוק בידי מרכז שליטה קרקעי, כפי שקורה עם מל"טים צבאיים, יוכלו מקרי החירום להיות מנוהלים בידי צוות גדול יותר ורגוע יותר; בסופו של דבר, סכנת מוות יכולה להוביל אנשים לקבלת החלטות שגויות באוויר.

 

 

מערכת טייס אוטומטי של בואינג 777 מערכת טייס אוטומטי של בואינג 777

 

 

שלישית, מדובר בחיסכון לא מבוטל. מטוס נוסעים ללא טייס צריך קוקפיט קטן יותר, אם בכלל, מה שמאפשר להכניס יותר נוסעים למטוס באותו הגודל. כשמוסיפים לכך את ההוזלה בהוצאות חברת התעופה בכל הנוגע להכשרת והפעלת טייסים, קל לראות למה מחיר הכרטיסים ירד ב-11%. למעשה, אם חברות התעופה היו פחות חמדניות, היתה ההוזלה משמעותית אף יותר.

 

קחו למשל את מייקל אולירי, מנכ"ל חברת הלואו-קוסט ריינאייר, שכבר ב-2010 טען שצריך לבטל את טייס המשנה ולהסתפק בטייס אחד. מנהל כזה יקפוץ משמחה אם יציעו לו לקנות אווירון בלי טייס בכלל, שצריך רק פיקוח מרחוק במקרי חירום. מה, לא הייתם מוכנים לסמוך על התוכנה - ולשלם פחות?

 

 

מייקל אולירי, מנכ"ל ריינאייר מייקל אולירי, מנכ"ל ריינאייר צילום: בלומברג

 

 

אם התשובה היא "כן", אתם לא לבד. סקר שנערך לאחרונה בבריטניה, ארה"ב ואוסטרליה הראה כי בין 53% (באנגליה) ל-40% מהנשאלים (בארה"ב) יעדיפו לשלם יותר ולא לעלות על מטוס ללא טייס בקבינה. ואתם יודעים מה? הם צודקים.

 

הטייס האוטומטי יודע להתמודד עם הטסת המטוס באופן מושלם, ואף יעיל יותר מטייס אנושי - כל עוד הכל עובד לפי התוכנית. מדובר, בסופו של דבר, בתוכנה: היא תדע להגיב למצבים שתכננו אותה לקראתם. אם יש סיטואציה שסטטיסטית, כמעט אין סיכוי שתקרה - יכול להיות שלא יכללו אותה במאגר התגובות של המערכת (אולי, אפילו, כדי לחסוך בשעות פיתוח). לעומת זאת, אנשים יודעים לאלתר, להגיב לפי ניסיונם, תחושותיהם ולמצוא פתרונות יצירתיים. מסיבה זו, קל להבין נוסעים שלא רוצים שבמקרה חירום, כל מה שיעמוד ביניהם ובין מוות הן כמה שורות קוד.

 

להערכת UBS, פוטנציאל הרווח גדול מדי ולא יהיה מנוס מהופעת מטוסי נוסעים בלתי מאוישים עד 2025. למעשה, מערכות טיסה אוטונומיות יהפכו לשוק אדיר של 35 מיליארד דולר - גם בהטסת מטען ללא טייס וגם בהטסת נוסעים. אבל בפועל, יש שתי מגבלות שממשיכות לעמוד בין חברות התעופה והרווחים שלהם ממטוסים אוטונומיים.

 

 

עיצוב קונספט של מטוס תובלה אוטונומי עיצוב קונספט של מטוס תובלה אוטונומי

 

 

הראשונה היא טכנית: גם מטוס אוטונומי צריך יכולת שליטה מרחוק, במקרה חירום. אם הטייס יהפוך למפעיל קרקעי תורן, שיכול לתפוס את ההגה כשצריך, יהיה עליו להסתמך על רשת תקשורת בעלת אמינות גבוהה מאוד. צבאות משתמשים ברשתות שכאלה מזה שנים - ועדיין מאבדים מל"טים בתאונות שונות. נפילת כלי טיס שנושא אלקטרוניקה יקרה היא מצערת; לעומתה, אבדן של מטוס על 300 נוסעיו יהיה טרגדיה שתשתק כל חברה שמפעילה מטוס נוסעים אוטונומי.

 

השנייה נוגעת לנוסעים עצמם: אנשים רבים חוששים מטיסות כפי שהן היום, אך סומכים על אנשי הצוות. ניתוק הטייס מהמטוס יפגע באמון הזה ועלול לגרום לצניחה בטיסות עבור החברות. בשורה התחתונה, כנראה שמטוסי נוסעים אוטונומיים אכן יגיעו לשוק ביום מן הימים, אך יהיה זה לאחר פיתוחים משמעותיים מאוד בתחום הבינה המלאכותית, כך שיחלפו שנים רבות עד שמישהו יעלה למטוס וישמע "שלום, אני PlaneBot 2.0, ואנחנו טסים לטוקיו". טיסה נעימה!

בטל שלח
    לכל התגובות