$
פרסום ושיווק

מנכ"ל משרד הבריאות יציע פשרה ברפורמת התמרוקים

מנכ"ל המשרד יגיע לוועדת הבריאות עם פשרה לפיה מוצרים רגישים יאושרו ליבוא מקביל במידה והיבואן מחזיק במסמכי שרשרת האספקה

אורנה יפת 08:2702.08.17

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת תדון היום בתקנות רפורמת התמרוקים שנוסחו על ידי משרד הבריאות. מטרת הרפורמה, שאושרה בדצמבר האחרון במסגרת חוק ההסדרים, היא להקל על יבוא תמרוקים לישראל ובכך לעודד את התחרות בתחום. רפורמת התמרוקים מקצרת את זמן ההמתנה לקבלת אישור לשיווק מוצר ממשרד הבריאות ומעבירה ליבואן את האחריות לאיכות המוצר.

 

 

 

הרפורמה אמורה להכנס לתוקף בסוף ספטמבר, אך התקנות שנוסחו במשרד הבריאות אינן מקובלות במלואן על משרדי האוצר והכלכלה. משרד הבריאות החריג בתקנות מוצרים לחלל הפה, משחות שיניים, תמרוקים לתינוקות וילדים עד גיל 12 ומוצרי הגנה מהשמש — זאת בטענה כי מדובר במוצרים רוויים ברכיבים כימים שעלולים להוות סכנה לציבור. מוצרים אלו הוכנסו בתקנות לרשימת מוצרים האסורים ביבוא מקביל, אך במשרד האוצר ובמשרד הכלכלה רוצים לבטל את החרגתם כדי להוזיל את

מחירם לציבור.

 

שר הכלכלה אלי כהן שר הכלכלה אלי כהן צילום: אוראל כהן

 

 

"לא נאשר רפורמה חצי אפויה"

 

נציגי משרדי הממשלה השונים נפגשו ביום ראשון כדי לדון בנושא. הנושא צפוי לעלות היום פעם נוספת, בדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן צפוי להציע בדיון פתרון למחלוקת.

 

בר סימן טוב יציע כי המוצרים שמוחרגים יאושרו ליבוא מקביל במידה והיבואן המקביל יחזיק בתיק מוצר שבו מופיעים כל רכיבי המוצר וכן יחזיק במסמכים המוכיחים את שרשרת האספקה שעבר המוצר בדרכו לישראל. במשרד האוצר מתנגדים לחובה להחזיק בתיק מוצר ובשרשרת האספקה ודורשים כי החובה שתוטל על היבואן המקביל היא להציג בדיקת מעבדה למוצר. אלא שבמשרד הבריאות אומרים כי בדיקת מעבדה לא תעזור במקרה זה.

 

שר הכלכלה אלי כהן איים שלשום כי ימשוך את הרפורמה אם לא יבוטלו ההגבלות. "לא נאשר רפורמה חצי אפויה", אמר. "ככל שהתקנות לא יתוקנו מול משרד הבריאות, לא נהסס למשוך את החקיקה. התקנות האמורות הן הזדמנות היסטורית לשים סוף לבלעדיות של היבואנים".

 

המסלול המיוחד של הדיוטי פרי

 

שאלה נוספת שנשארה כרגע פתוחה, אם כי לא צפויה לעלות לישיבה הקרובה של ועדת הבריאות, היא דרך יישום הרפורמה בחנויות הדיוטי פרי של ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג. ג'יימס ריצ'רדסון רוכשת כ־90% מהמוצרים שנמכרים בחנויותיה מספקים רשמיים בחו"ל. לקבוצות הקוסמטיקה הגדולות בעולם יש חטיבה יעודית שעוסקת במכירת מוצרים לחנויות דיוטי פרי, ומהן קונה החברה את מוצריה.

 

כאשר ג'יימס ריצ'רדסון מייבאת מוצרים היא כפופה לרגולציה ונתונה לפיקוח של משרד הבריאות. לכן, כאשר היא מייבאת מוצרים לישראל, עליה לקבל אישור ממשרד הבריאות לשיווקם. כיום עומדות בפניה שתי אפשרות: האחת לפעול כיבואן ולהוציא רשיון באופן עצמאי; והשנייה היא להעזר ביבואן הרשמי של המוצרים לישראל, שכבר קיבל את האישור לייבוא המוצר לישראל.

 

עדיין לא ברור האם ג'יימס ריצ'רדסון תדרש לבצע התאמות בדרך הפעולה שלה עם החלת הרפורמה החדשה. זאת מכיוון שהרפורמה מעבירה את האחריות לאיכות המוצר ליבואן, ולא ברור האם היבואנים הרשמיים בארץ יסכימו לקחת על עצמם את האחריות על מוצרים שג'יימס ריצ'רדסון מייבאת מוכרת.

 

הנושא, כאמור, לא צפוי לעלות בישיבת ועדת הבריאות היום. נציגי משרד הבריאות צפויים להיפגש באופן אישי עם נציגי הדיוטי־פרי כדי לדון על כך. מכירות הקוסמטיקה היוקרתית בישראל מוערכות ב־1.7 מיליארד שקל בשנה, כאשר 400 מיליון שקל מהן מגיעות מחנות הדיוטי פרי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x