• תפריט
מכרזים

מכרזים ציבוריים – מנוע הצמיחה של עסקים קטנים ובינוניים בישראל

רק רבע בסך כל העסקים הקטנים והבינוניים בישראל ניגשים למכרזים ציבוריים;86% מהם זכו לפחות במכרז אחד שהיווה 30% מהמחזור השנתי של העסק; חברת "יפעת מכרזים" המלווה את העסקים במהלך הגשת המכרז מנתחת את האתגרים, הקשיים וההזדמנויות; סקירה

דיאנה לברן מנכ"לית יפעת מכרזים, ערוץ מכרז zone 16:1519.06.17

לקבלת טיפים, מדריכים וכתבות מומחים בנושא מכרזים לחצו כאן>> 

 

בישראל פועלים כחצי מיליון עסקים. כמחציתם עסקים עצמאיים שאינם מעסיקים שכירים. כשליש מהעסקים הם עסקים זעירים (עד 4 מועסקים) והשאר, עסקים קטנים ובינוניים המעסיקים עד 100 עובדים המהווים 99.3% מהעסקים בישראל.

 

עסקים אלו הם מעסיקים כ-55% מכלל המועסקים במדינת ישראל. העסקים הקטנים והבינוניים במדינה הם הסיסמוגרף של המצב הכלכלי במשק וסובלים מתנודתיות רבה. כך לדוגמא, בסקר שנערך בשנת 2013, על ידי משרד הכלכלה, 21% מהעסקים הקטנים והבינוניים במדינה דיווחו על קשיים כלכליים לעומת 16% בסקר הקודם שנערך ב 2011.

 

אל מול התנודתיות ולעיתים מצב כלכלי קשה של העסקים בישראל, הן בשל קשיים כלכליים בישראל ובעולם והן בשל העדר אשראי, מתברר שאותם עסקים כמעט שאינם משתתפים במכרזים של המדינה למתן שירותים למשרדי הממשלה, לרשויות המקומיות ולחברות ממשלתיות. מדובר בפוטנציאל של מיליוני שקלים שאינו מנוצל לטוב עסקים קטנים ובינוניים רבים.

 

בשנים האחרונות נערכו מחקרים וסקרים בקרב בעלי עסקים בנושא השתתפותם של במכרזים. מהנתונים שנאספו עולה כי 74% מהעסקים לא השתתפו במכרזים ציבוריים. לעומת זאת, מתוך 26% שכן השתתפו, דיווחו 86% מהם כי זכו לפחות במכרז אחד בשנה החולפת. זאת ועוד, בעלי העסקים שזכו במכרז, דיווחו כי הזכייה במכרז היוותה כ-30% מהמחזור השנתי של העסק.

 

 צילום: Fotolia

 

כמי שעוסקת בתחום המכרזים כבר יותר מעשרים שנה, מדובר בנתונים מדהימים, בעיקר כי הם מגלים באופן מחקרי את מה שאנחנו מרגישים כבר כמה שנים. עסקים קטנים ובינוניים מדירים את רגליהם ממכרזים של המדינה ומפסידים בעקבות עובדה זו את מנוע הצמיחה העיקרי שלהם.

 

לפני מספר שנים, כאמור, זיהינו את הצורך והפוטנציאל של עסקים קטנים ובינוניים במכרזים והקמנו מחלקה ייעודית המסייעת ומלווה עסקים לאורך כל הדרך, החל משלב מציאת המכרז דרך בחינת התאמתו לעסק ועד הגשתו והצגתו בפני הגוף המזמין.

 

מתוך פעילות ארוכת שנים והכרות מעמיקה עם מאות עסקים קטנים ובינוניים גילינו חששות גדולים ולעיתים פחד של ממש מלגשת למכרזים של המדינה. חשוב לדעת כי רק בחלק קטן של המכרזים קיימת התייחסות למחיר בלבד. במרבית המכרזים עוסקים במבנה משולב המתייחס לתמהיל של מחיר ואיכות גם יחד.

 

מנתוני החברה, איכות, בהקשר של מכרזים יכולה לבוא לידי ביטוי במספר פרמטרים: כמות לקוחות,שנות וותק, מחזור עסקים, איכות לקוחות בנושאים ספציפיים, איכות הצוות, טכנולוגיה, ועוד. אתגר מיוחד של מומחי ליווי עסקים ב"יפעת מכרזים" הינו לבחון היטב את מרכיבי דרישות האיכות לפני שנגשים למכרז, ולהתאים את ההצעה באופן מדויק לנדרש במכרז.ללא "נקודות איכות", לא תתאפשר זכייה במכרז ועל כן אין טעם לגשת אליו. אתגר נוסף הוא אי הידיעה של בעלי עסקים רבים בדרך התמחור של ההצעה למכרז. עסקים רבים לוקים בתמחור מופרז שמזמין ברוב המקרים כשלון ברור. ההמלצה של יפעת מכרזים במקרים אלו הינה הכנת תוכנית עסקית (במידה ולא קיימת) אשר העלויות והרווחים הינם נגזרת שלה. כלי נוסף המסייע לעסקים רבים הינו המידע והמחקר הסטטיסטי שעורכים ביפעת מכרזים. הנתונים שאוספת החברה מסייעים לעסק הקטן והבינוני בתמחור ובמציאת שולי הרווח שנמצאים בתחום הזכייה.

 

לסיכום, הנתונים המחקריים שנצברו לגבי הפוטנציאל של מכרזים ציבוריים לעסקים, אל מול המידע הסטטיסטי והניסיון בליווי עסקים בדרכם להצלחה במכרז מגדילה את הסיכויים של עסקים קטנים ובינוניים רבים לזכות במכרזים של המדינה ולהגדיל את ההכנסות.

 

 

בחזרה לערוץ מכרז zone>>

 

בטל שלח
    לכל התגובות