• תפריט
דעות

הזדמנות של פעם ב-70 שנה: התחדשות עירונית

מספר הדירות בישראל שעומד כיום על 2.5 מיליון צפוי לשלש את עצמו עד שנת 2090, כאשר חלק גדול מהדירות החדשות ייבנו במסגרת תוכניות פינוי בינוי ותמ"א 38. תכנון נכון יוכל להפוך את המרחב העירוני בישראל למקום שכדאי וראוי לחיות בו

דניאלה פז ארז 08:0516.06.17

בפתח שנת ה-70 לקום המדינה, ערי ישראל נמצאות לקראת עידן התחדשות מאסיבית אשר צפוי לשנות את האופן בו מרביתנו חיים. ההחלטות המתקבלות היום לגבי התחדשות הערים, ישפיעו על חיי אזרחי המדינה במשך 70 השנים הבאות. אין לנו את הפריווילגיה לשמר את הקיים, פשוט כי אין מספיק מקום. בישראל חיים כיום כ-8.5 מיליון איש ב-2.5 מיליון דירות, התחזיות צופות שבעוד 70 שנה יהיה צורך בפי 3 ממספר זה, כלומר נצטרך עוד 5 מיליון דירות. היות ומתוך 20 אלף הדונמים המהווים את שטחה של מדינת ישראל, רק שליש אינם שטח מדברי, יש להניח שמרבית תושבי המדינה יגורו בעתיד בערים אשר יהפכו להיות יותר ויותר צפופות.

התוכנית האסטרטגית לדיור אשר אושרה על ידי ממשלת ישראל לאחרונה, מכירה בחשיבות ההתחדשות עירונית כמנוף להגדלת מלאי הדירות החדשות, והיעדים לתכנון עד שנת 2040 מתייחסים לכ-800 אלף יח"ד בהתחדשות עירונית. יש בישראל כיום כמיליון יח"ד אשר נבנו לפני שנת 1990 ומהוות את הפוטנציאל להתחדשות העירונית, תכנון נכון ויעיל יאפשר השלשת היקפן על אותו שטח עירוני בהן נבנו.

 

ההזדמנות האדירה בידי כלל השחקנים כיום היא לחדש בראייה צופה פני עתיד, ומתוך הבנה שאנשים יתגוררו היכן שכדאי להם, וכדאיות נבחנת בהשוואה לכלל האלטרנטיבות בארץ ובעולם. כדאיות סביבתית, משמעותה שימוש בפתרונות אנרגטיים מתחדשים וחדשים: הפעלת תחנות בשימוש גז טבעי, לחשמל, חום וקור – לא רק בשכונות חדשות אלא גם בערים קיימות, פתרונות של שטחי ציבור ירוקים בבניינים, על הגגות, בחצרות פרטיות שישמשו את כלל הציבור.

 

פינוי בינוי ברמת השרון (ארכיון) פינוי בינוי ברמת השרון (ארכיון)

 

אף שישראל היא אחת המדינות הצפופות ביותר בעולם המערבי, התכנון כיום מוטה רכב פרטי, בעיקר בשל העדר תשתית לתחבורה ציבורית ואופניים. כבר היום השימוש בפתרונות שאינם רכב פרטי נמוך מאד יחסית למדינות צפופות אחרות בין אם מדינות מערביות כמו הולנד, בלגיה, יפן, דרום קוריאה ובין אם במדינות עניות כמו הודו, או בנגלדש. משאבים עירוניים מוסטים לחניות, כבישים מחלפים ותשתיות אחרות למכוניות, וגורמים לפקקי תנועה, מחסור בחניה וכן להרגשה צפופה במרחב העירוני.

 

התחדשות עירונית במרחב העירוני הינה ההזדמנות לתיקון, שימוש באמצעי תחבורה ציבוריים, ציפוף מאסיבי סביב תחנות רכבת קלה מתוכננות, הפחתת שימוש במקומות חנייה גם למגורים, עירוב שימושים המקטין את הצורך של אנשים ביוממות – כל אילו פתרונות שיאפשרו ציפוף ללא תוספת רכב פרטי ואף להפחתת השימוש הנוכחי בו.

 

כדאיות כלכלית, הן של היזם המקים את הפרויקט והן של התושב אשר יתגורר בבניין – צריכה להיבחן תוך הפעלת שיקולים כלכליים בתכנון. כדאיות לרשות המקומית צריכה להיבחן באחריות לגבי ארנונה אשר תאפשר איזון כלכלי עירוני וגם ביצירת מקורות הכנסה עתידיים לתושבים בעוד עשרות שנים, ניצול הקרקע העירונית לפרויקטים מניבים כגון מעונות לסטודנטים, מבנים לשכירות ארוכת טווח או שטחים מניבים אחרים.

 

כדאיות של 360 מעלות מתבטאת בכלל תחומי החיים: קהילה, עירוניות, סביבה, תחבורה, תשתיות, עירוניות וכלכלה ועתיד תחומים אילו נקבע כבר היום בכל תכנון ופרויקט התחדשות עירונית. בשנת 1951 אמר ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן גוריון "האתמול מכין את היום, והמחר כרוך בהיום" בהתייחס לשנותיה הראשונות של המדינה. 70 שנה לאחר קום המדינה, יש לנו את ההזדמנות ליישם את אותו משפט בשנית, ובהחלטות של העוסקים בתחום התחדשות עירונית להשפיע כבר היום על המחר ולגרום לישראל להיות המקום שבו הכי כדאי לחיות.

 

הכותבת היא מייסדת ובעלים של חברת ייעוץ הנדל"ן פז כלכלה והנדסה

 

 

ספר התקציב 2017-2018 - גרסת כלכליסט 

 

בטל שלח
    לכל התגובות