• תפריט
זכייניסט

הכירו את המקצוע החדש שמשתלט על שוק העבודה

בעולם דינאמי ומשתנה, יותר ויותר אנשים בוחרים ללכת אחר החלום ולהקים עסק עצמאי. איך ממזערים את הסיכונים? הופכים לזכייניסט. כך עושים את זה נכון

בשיתוף ערוץ זכייניסט 14:0815.06.17

בחזרה לערוץ זכייניסט>>

 

שוק העבודה של ימינו נמצא בשיאו של תהליך שינוי והתאמה לצרכים של האנשים שכבר לא מחפשים את הקביעות או העבודה שתשאיר אותם במשרד עד שעה מאוחרת. כיום, מרבית האנשים לא מסתפקים רק בעבודה שתשלם את השכירות והגנים (ואם אפשר אף יותר מכך), אלא רוצים להרגיש סיפוק והנאה מהעשייה, מה שמוביל יותר ויותר אנשים לצאת אל השוק ולהתנסות בעבודה כעצמאים. יחד עם זאת, לצד ההנאה מחופש מוחלט, בעצמאות יש גם סיכון מוגבר להיעדר ביטחון כלכלי, טעויות אסטרטגיות, בעיות שיווק ומחסור בידע חשוב בעולם תחרותי.

 

כל אלו לא אומרים שצריך לגנוז את החלום, אבל אפשר לתכנן אותו מחדש. למעשה, שכיר ועצמאי אינם המודלים הבלעדיים בשוק העבודה, ורבים בוחרים לפנות למודל שמשלב בין עצמאות לביטחון - זכייניסט.

 

להיות עצמאי בלי לקחת הרבה סיכונים

 

זכייניסט הוא למעשה עצמאי שזוכה לגיבוי וליווי של רשת גדולה, כך שהוא יכול להימנע מטעויות שכבעל עסק טרי הוא היה עלול לעשות. בישראל ישנם כ-300 מותגים ורשתות המושתתים על זכיינות וכ-40,000 זכיינים, ובשנים האחרונות רואים עליה מתמדת במספר העסקים שנפתחים במודל זכיינות, בהם מסעדות, חנויות אופנה, חנויות לילדים, סוכנויות נדל"ן ועוד.

 

בזכיינות, מעניקה הרשת לזכיין את כל הידע, הכלים, המוניטין וכמובן המותג שלה, על מנת לפתוח סניף של אותה רשת, שיהיה רווחי ומשתלם. הרשתות מעניקות גם ליווי לזכיין ברמות שונות, החל מייעוץ עסקי וניהולי, דרך ליווי בתקופת הקמת העסק, ליווי שיווקי ועוד. עדות לחשיבות הגדולה שרשתות רואות בזכיינות, ניתן לקבל מהעובדה שחלקן מעניקות אופציה לעתודה ניהולית ברשת כהכנה לקבלת זיכיון לסניף.

 

 צילום: שאטרסטוק

 

הסיבה להצלחת השיטה טמונה במודל הרווחי לשני הצדדים, כאשר עבור היזמים מדובר באופציה שמאפשרת הפחתת סיכונים באופן משמעותי. הרשתות מצידן, תומכות ביזמים ומספקות להם קרקע פורייה להצלחה. הן מעודדות את הקשר עם הזכיינים ומבינות את החשיבות שלהם כמי שמגדילים את הנוכחות של המותג בשוק.

 

היזמים משלמים עבור רכישת זיכיון כ-20 אלף דולר בממוצע, ובהמשך, בחלק מהתחומים, אחוז מסוים מהרווח. כך למשל, ברשתות המזון שיעור התמלוגים עומד על 3% עד 7%, ואילו בתחום האופנה העסקאות תפעוליות ולכן אין תמלוגים שכן הרווח של החברה מגולם כבר בסחורה שנרכשת מהרשת. אף שמדובר בעלויות לא מבוטלות, הרי שבהשוואה לסיכונים שנלקחים כשפותחים עסק עצמאי מאפס, מדובר בהוצאה שבטווח הארוך תורמת לשקט הנפשי.

 

דמיינו למשל יזם שפותח מסעדה חדשה לגמרי, לעומת יזם שפותח סניף של רשת מוכרת. ברור שכל אחד מהם נמצא בנקודת פתיחה שונה, כאשר הזכייניסט מקבל מותג מוכר, תפריט קיים ותמיכה ניהולית ושיווקית של הרשת.

אם גם אתם רוצים לפתוח עסק חדש, אבל כזה שיאפשר לכם להתבסס על תשתית קיימת ומצליחה, יתכן שכדאי לכם לבדוק האם גם אתם יכולים להיות זכייניסטים. בדרך לשם, חשוב להקפיד על ביצוע כל הבדיקות הנדרשות אשר יבטיחו לכם מינימום סיכונים, ומקסימום רווח.

 

למידע נוסף בנושא זכיינות>>

 

x