$
בארץ

אברהם לבנת (בונדי), מוותיקי התעשייה בישראל, הלך לעולמו בגיל 93

לבנת, יליד צ'כוסלובקיה, שרד את אושוויץ ועלה לישראל. בשנת 1955 הוא ייסד את קבוצת תעבורה, שמחזיקה ביותר מ־100 חברות בתחומים מגוונים, בהם נדל"ן, רכב, חקלאות ואופנה

גולן חזני ואביב גוטר 19:3513.06.17

אברהם (בונדי) לבנת, מוותיקי ובכירי התעשייה הישראלית ומייסד קבוצת תעבורה, נפטר היום (ג'). הוא היה בן 93 במותו. לבנת השאיר אחריו אישה, רחל, ושלושה בנים, זאב צביקה ושי. הלווייתו תיערך מחר בשעה 16.00 ביישוב כרמי יוסף.

לבנת, שנולד בצ'כוסלובקיה ב־1924, עלה לישראל כשהיה בן 20 בעזרת מסמכים מזויפים שקיבל מחסיד אומות העולם ראול ולנברג, ושירת באצ"ל.

 

ב־1947 רכש לבנת משאית ובאמצעותה החל לסלול כבישים ברחבי ישראל. ב־1952 החזיק לבנת ארבע משאיות, בולדוזר ומחפר, והחל לסלול את הכביש בין תל אביב לנתניה, דרך פלוג'ה מצומת קסטינה לפלוגות ואת כביש דימונה־סדום.

 

כמו כן הוא עסק בבניית סוללות אידוי והרקת בריכות חומרי הגלם שהתייבשו במהלך מלחמת השחרור במפעלי ים המלח. לבנת גם סיפק מי שתייה למפעלי ים המלח. במקביל, רכש לבנת מובילי טנקים והשתמש בהם להובלת ציוד מכני כבד ובהמשך להובלת טנקים עבור צה"ל.

 

ב־1955 ייסד את חברת תעבורה בע"מ יחד עם צבי קנדינצי. כשנתיים לאחר מכן הצטרף אחיו יצחק לחברה. ב־1961 רכשה תעבורה שלוש מכליות להובלת מלט בתפזורת, ואז גם קיבלה עבודה במכרות הנחושת בתמנע, שם עבדה עד אחרי מלחמת ששת הימים. ב־1968 רכש לבנת את כלי מנשא המכוניות הראשון.

 

היכרות ארוכה עם ראשי ממשלה לשעבר

 

ללבנת היתה היכרות ארוכת שנים עם ראשי ממשלות ישראל בעבר יצחק שמיר, אריאל שרון ואהוד אולמרט. האחרון אף מונה על ידו ב־2010 לעמוד בראש קבוצת אברהם לבנת בע"מ.

 

על מינויו של אולמרט ספג ביקורת משום שבתקופתו של אולמרט כשר התמ"ת בין השנים 2003-2006 היה מעורב בהחלטה להטיל היטל על יבוא מלט מטורקיה לבקשת נשר, מונופול המלט הישראלי. נשר השתייכה אז למשאב מקבוצת אי.די.בי.

 

מעט לפני קריסת אי.די.בי, אז בבעלות נוחי דנקנר, הודיעה המשפחה כי היא מתנתקת מניהול החברה ופעלה למכירת מניותיה. גם במסגרת התביעות המשפטיות אחרי הקריסה היה לבנת הראשון להגיע לפשרה עם התובעים יחד עם משפחת מנור והחזיר לקופת החברה 40 מיליון שקל.

אברהם לבנת (בונדי) אברהם לבנת (בונדי) צילום: נמרוד גליקמן

 

הגיע למשרדי תעבורה עד השנה האחרונה לחייו

 

חברת תעבורה היא חברת השינוע וההובלה הגדולה בישראל, שמוכרזת כמונופול בתחום שינוע והובלת מכוניות. ב־1996 נכנסה החברה לשותפות עם חברת ממ"ן, חברה לשינוע מטענים אוויריים. באותה העת נכנסה שותפה גם עם חברת אגד. כיום קבוצת אברהם לבנת מחזיקה במניות בחברת תעבורה.

 

הקבוצה מחזיקה בלמעלה מ־100 חברות פרטיות בענפים שונים בהם נדל"ן, אנרגיה, רכב, חקלאות. בין היתר, מחזיקה המשפחה בחברת האופנה H&O. זרוע הנדל"ן של לבנת כוללת בין השאר את איירפורט סיטי ונצבא, ובתחום האנרגיה יש למשפחה אחזקות בי.ו.א.ל, נפטא וישראמקו — המחזיקה בתגליות הגז תמר ודלית.

 

בנוסף, תעבורה היא היבואנית והמשווקת של משאיות isuzu בישראל ובמספר מדינות באירופה, יבואנית ומפיצה של רכבי פורד במספר מדינות באירופה באמצעות חברת גראנד אוטומוטיב ובאמצעות חברת תמיג מייבאת בבלעדיות את צמיגי PIRELLI.

 

ב־2008 קיבל פרס על מפעל חיים מטעם התאחדות התעשיינים, ועד השנה האחרונה לחייו עוד התייצב מדי יום במשרדי תעבורה ברמלה

.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x