$
רכב

בלעדי לכלכליסט

היבוא המקביל מקרטע: פחות מ-0.5% מהרכבים שנמכרו השנה

בחמשת החודשים הראשונים של 2017 נמכרו בישראל רק 616 רכבים ביבוא מקביל מתוך יותר מ-140 אלף. בתחום פועלות שלוש חברות מרכזיות המשווקות מעט דגמים, ונראה כי המהפכה שהיתה אמורה להוריד את מחירי הרכב ב-15% רחוקה ממימוש

תומר הדר 06:5707.06.17

למרות הצהרות משרד התחבורה כי פתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל תביא לירידת מחירים, בפועל היבוא המקביל כמעט ולא שינה דבר. לפי נתוני משרד התחבורה שהגיעו לידי "כלכליסט", בחמשת החודשים הראשונים של 2017 יובאו ארצה ביבוא מקביל 616 רכבים בלבד. זאת לעומת כ־140 אלף רכבים שיובאו לארץ באותה התקופה על ידי יבואנים רשמיים. אמנם מדובר בעלייה לעומת התקופה המקבילה אשתקד שבה נמכרו 134 רכבים, אך עדיין לא מדובר בהיקף משמעותי שישפיע על הענף כולו.

 

יבוא מקביל הוא יבוא של רכב שאינו מתבצע באמצעות יבואני הרכב הוותיקים, אשר רוכשים את המכוניות ישירות מיצרני הרכב. ביוני 2016 העביר משרד התחבורה חוק המאפשר לכל גוף, העומד במספר נמוך ופשוט יחסית של קריטריונים, לייבא לישראל רכבים במטרה לפתוח את ענף הרכב, שנחשב לריכוזי, לתחרות ולהוריד את מחירי הרכבים. שר התחבורה ישראל כץ הצהיר כי המהלך יוביל לירידה של 10%–15% במחירי הרכבים.

שר התחבורה ישראל כץ. טען כי הרפורמה תוביל להוזלה משמעותית שר התחבורה ישראל כץ. טען כי הרפורמה תוביל להוזלה משמעותית צילום: אלכס קולומויסקי

 

מנתוני משרד התחבורה עולה כי רוב המכוניות שיובאו השנה ביבוא מקביל הן מתוצרת טויוטה, לאחר מכן מתוצרת קרייזלר ובנוסף יובאו מספר רכבים מתוצרת מרצדס.

נכון לשנה שעברה פעלו בישראל שני יבואני רכב מקבילים: חברת הליסינג וההשכרה אלבר שייבאה דגמים מתוצרת הונדה וטויוטה, ואיילון מוטורס שייבאה דגמים מתוצרת מרצדס וקרייזלר. אלא שבמהלך המחצית השנייה של 2016, בעקבות חקירה של רשות המסים, חדלו אלבר ואיילון מוטורס לייבא רכבים. השנה, לעומת זאת, פעילים בשוק שחקנים חדשים, הקשורים במידת מה לשני היבואנים הוותיקים.

 

היבואן הראשון והמשמעותי ביותר הוא איש העסקים חיים דנינו, לשעבר יבואן אסטון מרטין לישראל. רכבים מתוצרת טויוטה המיובאים על ידי דנינו משווקים, בין היתר, על ידי אלבר. יבואן נוסף הוא אוטו מקס המייבא רכבים מתוצרת טויוטה וג'יפ. בראש החברה עומד מנכ"ל אלבר לשעבר ינון עמית. לאחרונה גם איילון מוטורס חזרה לפרסם רכבי מרצדס.

 

הסיבות להיקף המכירות הנמוך מגוונות, ובראשן היצע המותגים המוגבל העומד בפני הצרכן הישראלי. בפועל, כיום היצע הרכבים שמיובאים ארצה ביבוא מקביל מסתכם בשלושה בלבד - טויוטה, ג'יפ ומרצדס - שמתוכן שני מותגים הם מותגי יוקרה. זאת, בעוד בשוק הרכב הישראלי משווקים 48 מותגי רכב שונים.

 

שנית, היצע הדגמים: מדובר בקומץ זעום של פחות מעשרה דגמים אשר גם אינם בהכרח זהים לדגמים הפופולריים שמשווקות היבואנים הוותיקים. מעבר לכך, גם כאשר היבואנים המקבילים מייבאים דגמים שמיובאים על ידי היבואנים הוותיקים, קיימים הבדלים משמעותיים בין הדגמים. כך, לדוגמה, ג'יפ גראנד צ'רוקי המשווק על ידי אוטו מקס הוא בגרסת גראנד אלטיטוד, שכלל אינה משווקת על ידי היבואן הוותיק סוכנות מכוניות לים התיכון.

 

שלישית, פערי המחירים עדיין קטנים. כך, לדוגמה,דגם הבסיס של רכב הכביש־שטח טויוטה CHR הנחשב כיום לדגם מבוקש, נמכר באוטו מקס במחיר של 143.9 אלף שקל - זהה למחיר של היבואן הוותיק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x