• תפריט
זכייניסט

המדריך לזכיין המתחיל

עולם הזכיינות מציע הזדמנות עסקית ליזמים בתחילת דרכם בעולם העסקים, לרכוש קונספט קיים שנוסה בהצלחה במספר נקודות מכירה ומגלם בתוכו מוצר ממותג עם ניהול, ניסיון ומאגר של קשרי לקוחות ונתונים בכל תחומי הקמעונאות, שיכולים לעזור לעסק להגיע להצלחה

ערוץ זכייניסט 10:3721.05.17

בחזרה לערוץ זכייניסט>>

 

קבלת זיכיון לפתיחת סניף של מותג בעולם הקמעונאות הוא ללא ספק צעד משמעותי בחייהם העסקיים של יזמים המעוניינים להיכנס לעולם של עצמאות, עשייה, אתגר, יצירתיות וניהול. אך רגע לפני שאתם נכנסים לעולם העסקים שבו תוכלו להביא לידי ביטוי את רצונכם להיות עצמאיים, כדאי להכיר היטב את הצעדים הדרושים, המכשולים שבדרך והאתגרים הגדולים שצריך לעבור כדי להצליח בתחום הזכיינות ולנצל בו את כל ההזדמנויות בצורה הטובה ביותר.

 

רכישת זיכיון של חברה מזכה בתחום המזון, זיכיון לרשת אופנה מוכרת או מותג בתחום הלייף סטייל פופולרי במיוחד, קריאת המדריך הזה יעשה לכם סדר בראש לפני הצעד הראשון.

 

הצעד הראשון – להכיר את השיטה

 

זכיינות היא שיטה ייחודית שפועלת בהצלחה בכל רחבי העולם אך חשוב להכיר את שלבי העבודה ולהבין מה מצופה מכם כבר בהתחלה. השורה התחתונה היא: הסניף שייפתח תחת ידיכם כמנהלים צריך להיות רווחי מבחינה כלכלית, לשקף את הערכים של המותג שאת זיכיונו רכשתם ולהיות מוצלח גם מבחינה תפעולית ותעסוקתית.

 

קיימים שלושה תחומים בהם אתם נדרשים ללמוד ולהיות מקצועיים בכדי להצליח בהקמת והפעלת העסק: בתחום המכירות, השיווק והניהול. שלושת תחומים אלה מהווים את היסודות בהצלחת העסק. יכולת מכירה גבוהה שלכם ושל הצוות, ניהול אופטימלי של מצבת כ״א ביחס לתוכנית העבודה של העסק ושיווק העסק בכל המדיות ובעידן הנוכחי בעיקר בדיגיטל.

 

בשלב הפעולה האופרטיבית מדובר בפנייה לגורם מקצועי בעל ידע וניסיון בתחום הזכיינות בישראל, קרי מקושר לכל החברות המזכות, הקניונים והמרכזים המסחריים וכמובן בעל קשרי עבודה עם כל אנשי המקצוע הפועלים בתחום כדוגמת עו״ד, כלכלן, אדריכל, חברת מימון, מאמנים למכירות ניהול ועוד. אלו אמונים על בחירת הזיכיון המתאים לזכיין, המיקום הטוב ביותר לביצוע העסקה, מציאת המימון לרכישת הזכיינות, על גיוס עובדים, שיפוץ והכנת הסניף לעבודה וכמובן הניהול הכללי של הסניף לאחר שהוא נפתח. למרות שמדובר בעבודה עצמאית וניהולית, הזכיין צריך לעמוד בסטנדרטים של הרשת בכל התחומים הקשורים לניהול ולהוכיח את עצמו מדי חודש – מבחינה עסקית, כלכלית וניהולית.

 

בראש ובראשונה, ההצלחה של הזכיינים היא ביטוי להצלחה של הרשת, אלו שצריכים לדעת למנף, תחת חוקי המותג והנהלים שנקבעו לזיכיון, את הסניף שלהם. למשל, מנהל שרכש זכיינות אופנה צריך לדעת לבחור את המוכרות או המוכרים המתאימים, שיוכלו לספק שירות נעים וטוב שעומד מול ערכי המותג ולעצב את החנות בצורה שמתאימה לסטייל ולאווירה שמשדר המותג.

 

זכיין שרכש זכיינות מזון צריך לעמוד בסטנדרטים הגבוהים של ניקיון, היגיינה ואחסון מזון לפי הנהלים ברשת ולפי החוקים במדינה והאחריות היא לגמרי שלו.

 

 צילום: shutterstock

 

האם יש לכם רקע ניהולי?

 

יזמים רבים קופצים על הזדמנות עסקית זו ולא שואלים את עצמם קודם כל – האם יש לי ניסיון ניהולי שיאפשר לי לנהל פרויקט זכיינות בהצלחה? כדי להיות זכיינים, יש צורך בתכונות אופי מסוימות ובכישורים ניהוליים שיאפשרו לעמוד מול צוות עובדים, ספקים, לקוחות ומול הרשת עצמה.

 

ניהול זיכיון, כמו ניהול כל עסק, דורש ידע ניהולי פיננסי, ניסיון בניהול עובדים, ניסיון בגיוס עובדים, ניסיון בעבודה מול ספקים ורצוי –אהבה אמיתית לתחום שאליו אתם נכנסים. מי שבוחר לרכוש זכיינות מותגים צריך לדעת כיצד מתבסס מותג, מהם הערכים ומהו החזון של המותג ולהבין את המונחים האלו. הוא צריך לאהוב את התחום, להכיר היטב את המותג ומותגים מתחרים ולדבר בשפה של המותג.

 

לפני שאתם קופצים לעולם הזכיינות, כדאי לשאול את עצמכם – "האם יש לי ניסיון ניהולי מתאים?", "איפה אני יכול לרכוש ניסיון כזה?".

 

במידה ואתם לא מנהלים ותיקים ואין לכם ניסיון רב, מומלץ לבדוק האם הרשת שאיתה אתם רוצים לעבוד מציעה עתודה ניהולית כלשהי לזכיינים פוטנציאליים והכשרה ניהולית.

 

בדיקת רקע לזיכיון – האם התנאים טובים מספיק?

 

לצד הבדיקה האישית של ניסיון, תשוקה ורצון להצליח, כל זכיין פוטנציאלי צריך לבדוק האם אותו זיכיון אליו הוא רוצה להיכנס יכול להניב עבורו תוצאות שיעמדו מול העבודה הקשה.

 

לאחר שעברתם את השלבים הראשונים תצטרכו לחתום על הסכם זיכיון. ההסכם כולל את כל ההנחיות ונהלים של הרשת ומה בעצם מצופה מכם כזכיינים. בשלב הזה כדאי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום הזכיינות ולעבור על כל הסעיפים. במידה ויש צורך במשא ומתן מול הרשת, עשו זאת בתיאום ובשיתוף פעולה עם עורך הדין שלכם.

 

בנוסף, מומלץ לבדוק את משך תקופת הזכיינות. האם ישנה תקופת ניסיון? האם זוהי תקופת זכיינות ארוכה מאד שיהיה לכם קשה להתחייב אליה? האם תתאפשר בדיקת כדאיות באזור הסניף שתאפשר לכם לעשות החלטה סופית?

כדאי לברר האם המיקום שנבחר לפתיחת הסניף מתאים למותג ונמצא באזור שבו יש פוטנציאל ללקוחות מתאימים. לפני שאתם בוחרים את המקום, כדאי לעשות סקר שוק באזור ולבדוק מה המצב אצל מותגים מתחרים ורשתות מקומיות.

 

לבסוף, אחד הדברים החשובים ביותר הוא לבדוק כמה עצמאות ניתנת לכם בתוך הסכם זכיינות או במסגרת הנהלים של הרשת. בחרו במותג שעוטף אתכם ומעניק לכם את ההזדמנות להתחיל, ללמוד ולנהל ומצד שני מותג שמאמין בכם ונותן תחושת עצמאות ואחריות.

 

הבדיקות המוקדמות האלו, החבירה לרשת שאתם מאמינים במותג שלה והרצון ללמוד, לצבור ניסיון וליישם ניסיונות עבר מוצלחים – כל אלו יעזרו לכם להנות מתחום הזכיינות ולהפוך לבעלי עסק רווחי ומצליח.

 

למידע נוסף בנושא זכיינות>>

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x