$
בארץ

מיכל הלפרין: "בתי המשפט הפנימו שבקרטלים צריך לטפל ע"י מאסר"

הממונה על ההגבלים הבטיחה בכנס השנתי של הרשות כי הרשות תפנה משאבים רבים לטיפול במונופולים "ונעצים חקירות נגד קרטלים"; בהתייחסה לטענות תאגידים על הביורוקרטיה המכבידה אמרה: "נפחית את העיסוק בעיסקאות שאינן פוגעות בתחרות"

תומר גנון 10:3424.01.17

"נפנה משאבים רבים לטיפול במונופולים ונעצים חקירות נגד קרטלים". כך הצהירה הבוקר (ג') הממונה על הגבלים עסקיים, מיכל הלפרין, בכנס השנתי של הרשות בקריית שדה התעופה בלוד.

 

 

"בתי המשפט הפנימו שבקרטלים צריך לטפל במאסר", הוסיפה הלפרין, "וראינו שגם בקהילה העסקית הפנימו את זה. כך למשל בקרטל ספרי הלימוד הגענו להסדרי טיעון שלצידם עונשי מאסר בפועל מבלי שנצטרך לנהל משפט".

 

"הרשות צריכה לייצר לעצמה סדר יום חדש ומחודש ולהפוך להיות שוב רשות רלוונטית", אמרה הלפרין שנכנסה לתפקיד במרץ אשתקד, לאחר סערת אישור מתווה הגז שתרמה לערעור מעמדה של הרשות כרגולטור נשכני בעיני הציבור.

 

"המטרות המרכזיות שהצבתי לעצמי עם כניסתי לתפקיד הן להגביר את האכיפה, למקד אותה, ולהפחית, ככל שניתן, את הבירוקרטיה המיותרת", המשיכה הלפרין. "אני מעמידה בראש סדרי העדיפויות את האכיפה נגד מונופולים, נושא שהיה בשולי העשייה של הרשות עד היום. הנושא דורש תשומת לב מוגברת ומשאבים רבים מאד מופנים לנושא. בצד האכיפה נגד מונופולים אנו נעמיק את האכיפה נגד קרטלים בעיקר על ידי העצמת עבודת החקירות וחתירה לעונשים גבוהים יותר ובראשם עונשי מאסר ממושכים למנהלים".

 

"תחום האכיפה יהיה מבוסס בשנים הקרובות על שלושה רבדים", אמרה הלפרין. "ברובד הראשון, נמשיך לרכז מאמץ בהפרות החוק החמורות, קרטלים ותאומי מכרזים. ברובד השני, הפרות חוק שאינן פוגעות בתחרות יאכפו תוך השקעת כמות מינימלית של משאבים, באמצעות אכיפה מנהלית. ברובד השלישי, הפרות שנמצאות בתווך בין הפלילי לבין ההפרות שאין בצידן פגיעה בתחרות, הפרות שאינן מצדיקות אכיפה פלילית אך הן חמורות משום פגיעתן בתחרות. לדוגמא, דחיקת מתחרים על ידי מונופולים. גם לצורך כך נפעיל את הסנקציות המנהליות (עיצומים כספיים) אבל שיעור העיצומים הכספיים יהיה גדול משמעותית בשל הפגיעה בתחרות. בתיקים אלה המדיניות מכאן ואילך תהיה עיצומים בגובה מיליונים רבים".

מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים (ארכיון) מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים (ארכיון) צילום: צביקה טישלר

 

"הרשות נכנסה למערבולת במתווה הגז"

 

הלפרין התייחסה גם לביקורת שנמתחה על עמדת הרשות סביב מתווה הגז, שהובילה בין היתר להתפטרותו של הממונה הקודם, דיוויד גילה. "משבר הגז הטבעי ומתווה הגז הכניסו את הרשות למערבולת, שגררה את הרשות שלא בטובתה לעין הסערה", אמרה הלפרין. "אירועי קיץ וסתיו 2015 ראוי שיצרבו בזיכרוננו ההיסטורי כאירועים חסרי תקדים, ויוצא דופן. המהומה הציבורית, הפוליטית והפרלמנטרית שנוצרה סביב השימוש בסעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים (אישור פטור מהסדר כובל מנימוקים של מדיניות חוץ ובטחון המדינה, ת.ג), מותירה מקום לתקווה כי זהו אכן אירוע יוצא דופן, אשר לא בנקל תבקש המערכת לשוב עליו".

 

"אבל לא רק הדרג הממשלתי צריך להתייחס אל אירועי מתווה הגז כאירועים יוצאי דופן וחסרי תקדים", הוסיפה הלפרין. "גם הרשות עצמה צריכה לצאת מהאירועים האלה כשהיא לומדת ומפנימה את לקחיה. רשות הגבלים עסקיים היא חלק ממארג ממשלתי מורכב. בצד העצמאות שניתנת לה באכיפה וברישוי עיסקאות, עלינו לזכור שבכל הנוגע לעבודה פנים ממשלתית רשות הגבלים עסקיים היא שחקן צוות ועליה לשתף פעולה ולנהל דיאלוג קשוב עם משרדים ממשלתיים ורגולטורים נוספים שמונעים משיקולים שונים משיקולי תחרות. זה הליך לא קל – אבל הוא מחוייב המציאות ואני מחוייבת לו לא פחות מלשמירת עצמאותה של הרשות".

 

עלייה בבקשות המיזוגים

 

הלפרין התייחסה גם לטענות החוזרות ונשנות של תאגידים על הביורוקרטיה המכבידה עליהם. "בכל הנוגע לרגולציה, אנחנו נפחית את העיסוק בעיסקאות שאינן פוגעות בתחרות. התחלנו כבר השנה ונמשיך לקצר את זמני הבדיקות, ונעשה מאמץ להקל על העסקים לעשות עסקים - כל עוד הם לא פוגעים בתחרות.

 

"בתחום המיזוגים הרשות התמודדה עם שנה מאתגרת, בעקבות עלייה של למעלה מ-20% במספר המיזוגים שהוגשו ביחס לשנת 2015. למרות העומס העצום, בהיקף ובכמות המיזוגים הבעייתיים, הצלחנו להביא לשיפור ניכר בקצב בדיקת המיזוגים והוא עומד בסוף שנת 2016 על 26.3 יום לעומת 29.2 יום בשנת 2015. בכוונתי להוביל מהלך שיוביל הפחתת כמות המיזוגים המגיעים לפתחה של הרשות, כדי לסייע לרשות להתמקד בנושאים החשובים שעל הפרק.

 

"חוק הריכוזיות – סוס פרא"

 

הלפרין התייחסה בנאומה גם לעבודת הוועדה לצמצום הריכוזיות שהיא עומדת בראשה. "חוק הריכוזיות הוא כמו סוס פרא", אמרה הלפרין. "לוועדה יש כוח באמצעות ההמלצות לדאוג למשק מבוזר יותר. מצד שני הכוח שניתן לוועדה עלול לדכא חדשנות והתפתחות. באיזון הזה, נכנסה לעבודה ועדת הריכוזיות בלי שהיו לה כלים. אחרי שנתיים פרסמנו מודל איך למזהים ריכוזיות כלל משקית, והוא עומד לשימוע ציבורי".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x