$
פרויקטים

Battle of the clouds

הקרב הגדול על שירותי הענן בישראל נכנס לזירה חדשה

בשיתוף אמרסט 15:3105.01.17
שירותי הענן בישראל ובעולם כבר מזמן אינם עוד מגמה טכנולוגית חולפת, ונדמה כי הם שיחת היום, כבר כמה שנים. הפריסה והצמיחה של העננים מגיע לכל מקום, לכל לקוח, בכל גודל, ועדיין, ככל שמדובר בהתפתחות של תשתיות הענן – יש עוד מסע ארוך ומרתק, עם לא מעט טוויסטים אפשריים בעלילה.

 

אז מי תוביל את התחרות? האם יש ספק אחד שיזכה בנתח שוק כה גדול שייתן שליטה כמעט מוחלטת? מיהם המשתתפים העיקריים ומהם יחסי הכוחות?

 

באופן כללי ניתן להבחין באופן מובהק בין שני סוגים של שירותי ענן: שירותים פרודוקטיביים ואפליקטיבייים, דוגמת office 365, ושירותי תשתיות כשירות.

 

המלחמה האמיתית תתרחש בתשתיות כשירות, כי שם יש את מספר הספקים הרב ביותר.

 

בשונה מארצות הברית, שבה יש מגוון גדול מאד של ספקי שירותי ענן במבחר גדלים ויכולות, השחקנים המשמעותיים בישראל הן הספקיות העולמיות הגדולות – AWS של Amazon, AZURE של Microsoft, Google, Oracle ו-IBM.

 

 

דאריל אולמן דאריל אולמן

בעבר הלא רחוק, שוק הענן כוון בעיקר לחברות סטארט-אפ ולתשתיות פיתוח. בחלק הזה, ל-AWS היה את הנתח הגדול ביותר בפער ניכר מהמתחרים, והוא הביא לה הכנסות משמעותיות. לאחרונה, הקרב משנה זירה ופנים, ועובר מהסטארט אפים לעולמות ה-Mid-Size וה-Enterprise. לכל שחקן יש צורך ורצון להכנס לחברות האלה: הבשלות והמוכנות היום לשירותי הענן רבה יותר. הרגולציה נוחה פי כמה ממה שהייתה עד לא מזמן והשוק כולו פתוח לשחקנים הגדולים. השאיפה בקרב הזה היא לתת דריסת רגל משמעותית דיה כדי להפוך ל-"default" בקרב הלקוחות האלו.

 

 

במבחן המציאות, ניתן לראות כיצד Microsoft ו-Oracle ממנפות את הקשרים עם הלקוחות הקיימים, ומנצלות את המומנטום מהשירותים שהן כבר מציעות. במסגרת מערכת היחסים שמקיימות שתי הענקיות עם השוק – הן מביאות הצעות ערך חדשות ומשלבות אותן בהסכמי הרישוי החדשים. AWS ו-Google, אמנם פחות נוכחות בעולם ה-Enterprise, אבל הן מגיעות עם המון כוח ונסיון מלקוחות קטנים וסטארט אפים. מנגד, כדי לתת "פייט" באיזור הלקוחות הקטנים, ניתן לראות את Microsoft ו-Oracle מבססות תכנית שותפים לענן (Cloud Affiliates). הן מציעות תכנית תמריצים ייחודית במטרה לקדם את עצמן ולכבוש טריטוריות לפני AWS ו-Google. כל חברה מביאה יכולות ואסטרטגיות שונות לקרב הזה, מה שהופך אותו ליותר מעניין ופתוח.

 

תופעה מעניינת שיכולה להשפיע על שדה הקרב עולה מדיונים עם הלקוחות עצמם. ניתן לראות שהם מתחילים עבודה מסויימת בענן מתוך תקציב הוצאות מוגדר, אך הם אינם מצליחים לתכנן אותו כראוי ונכנסים לחריגות משמעותיות. הפער הגדול בין התכנון להוצאה בפועל מהווה תמרור אדום לחברות בהסתכלות קדימה, ובהבנה שהתופעה הזו הולכת לגדול ולהחריף – נפתחים חלונות והזדמנויות חדשות.

 

משנה לשנה רואים עליה של למעלה מ-100% בהוצאות על שירותי ענן. חלק מכך נובע משימוש מוגדל ואימוץ הטכנולגיה, אך חלק לא מבוטל נובע מתכנון לקוי. בשורה התחתונה - הארגונים עדיין לא מצליחים להדביק את הפער בין ניהול ענן לניהול כולל, מטרת ה-CIO's וה-CFO's היא צמצום עלויות, וכדי לעמוד ביעדים תקציביים נכנסות הגדרות תפקיד חדשות, דוגמת מנהלי ענן. זהו קהל חדש ומשמעותי מאד עבור הספקים המתחרים על כל לקוח.

על-פניו, מסתמן כי הענן לא יחליף לחלוטין את השרתים הארגוניים, וגם אם כן – מדובר בטווח של שנים רבות קדימה. הפער, בכל מקרה, הולך ומצטמצם, הספקים לא טומנים ידם בצלחת, וכל אחד מהם מגיע עם חבילת תשתית שונה, מושגים שונים ותמחור שונה. כדי לנצח בקרב הזה – המטרה הברורה שלהם היא "לנרמל" ולהנגיש את המושגים, והספק הראשון שיצליח בכך – יתפוס נקודת אחיזה משמעותית.

 

 

הכותב הוא דאריל אולמן, מנכ"ל ומייסד אמרסט

 

על כל זאת תוכלו לשמוע בהרחבה בפאנל המליאה בכנס הישראלי ה-2 לניהול רישוי תוכנה שיתקיים ב- 8.2.2017 בהשתתפות ספקיות התוכנה הגדולות

 

לפרטים נוספים אודות הכנס – לחצו כאן  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x