$
חללי עבודה

"תעשו" לנו מותג

"יש לנו את הטכנולוגיה הייחודית שתשנה את העולם. כן, לנו. מוכחת. מוכנה לשימוש. ממש. יש פה צוות של תותחים שעמל עליה ימים ולילות, ולילות שישי, כבר יותר משנה וחצי. אווירה טובה זה לא מילה – כולם פה כמו משפחה. ממש. יש לנו אפילו משקיע רציני שאבא של אייל אמר שהוא נחשב לאחד מהחזקים בתחום. ממש. אפילו חשבנו כבר על שיתופי פעולה בארה"ב ובסין בכלל זה הולך להיות להיט מטורף. ממש מטורף. עכשיו הדבר היחיד שנשאר לנו לעשות זה שיווק!". כדי שזה יצלצל ממש טוב עניתי במילה אחת: "ממש..."

אמיר צור, ערוץ חללי עבודה כלכליסט 11:4302.11.16

 לצערנו שיווק לא מתחיל אחרי שסימנתם וי על כל הדברים החשובים ונתקלתם בו בתחתית הרשימה ובניית מותג אמיתי לא נעשית על ידי סטודיו לגרפיקה. מנהלים רבים בטוחים שאם רק יקדישו בתום תהליך הפיתוח תקציב "מרקטינג" סביר ("קנינו לייקים/ לידים/ באנרים. זה נראה לי ממש הרבה רק לשיווק") וישכרו CMO עם שנה וחצי ניסיון ("הבאנו תותח/ית בK25 וגם זה סתם בזבוז כי זה סטארטאפ מבטיח והרעיון ממש מוכר את עצמו. היה אפשר לקחת עוד מפתח בכסף הזה") – הם כנראה המנהלים שעומדים לקבל שיעור כואב בשיווק. שיעור כואב שיעבירו להם כל האנשים שאליהם נועד המוצר שלהם. מה שנקרא בשפה המקצועית: קהל היעד. או שאולי קצת שכחתם אותם בכל ההתרגשות?

 

העבודה הראשונה שלי בהייטק הייתה בסטארטאפ שמומן בנדיבות ע"י משקיע מנוסה שבדיוק רשם חודשיים לפני פתיחתו את אחת ההצלחות ההיסטוריות בתולדות ההייטק הישראלי. בלי שמות - אבל תותח... הכל עבד שם לפי הספר. כל הצ'ק-ליסט שציינתי למעלה עבר בהצטיינות. אתם יכולים לנחש שזה היה כישלון חרוץ במיוחד ואני יכול רק לנחש מכמה מיליוני דולרים נפרד אותו תותח מנוסה כשאותה חברה הלכה בדרך כל בשר. הסיבה היתה פשוטה: אף אחד מקהל היעד הפוטנציאלי לא ממש הבין מה הם עושים, מה הם אומרים ובקיצור מה הם רוצים מחייו.

 

שם למדתי לקח חשוב שאני מנסה להעביר עד היום בכל פגישה עם כל חברה: קודם כל תחשבו על הצרכן/לקוח/קהל שאמור להשתמש בזה. בניה נכונה של מותג נוצרת היום בתוך הד.נ.א. של החברה. קלישאה נכונה מתחום השיווק: חברות טובות גורמות לקהל שלהן להכיר את המוצר שלהן וחברות מעולות גורמות לו להזדהות איתו או במקרים הנדירים אפילו לאהוב אותו ולהתמכר אליו. זה לא קורה להן במקרה. זה קורה בגלל שהן "עושות" מיתוג כבר בשלב הרעיון. חושבות על הצד השני לאורך כל תהליך גיבוש המוצר, מתקשרות איתו לאורך כל הדרך ובעצם כך משווקות לכל אחד שבא איתן במגע. במקרים כאלה לפעמים כל מה שנשאר להן לעשות בהשקה הרשמית זה לפרגן לקהל הנאמן כדי שהוא כבר יעשה עבורן את השיווק...

 

אותו לקח תופס גם בתחום המיתוג העצמי שלכם כאנשים ולגבי המיצוב שלכם בשוק כחברה חדשה – למרבה האירוניה לפעמים עדיף להשקיע יותר בתקשורת החוצה עם השוק הפוטנציאלי דווקא בשלב הראשוני (לדוגמא סטארטאפ צעיר ורעב) אך למרות זאת רוב החברות דווקא מתכנסות לתוך עבודה פנימית ממושכת על שיפור המוצר לפני שהן עושות זאת. חשוב לזכור שאנשים רוצים לעשות עסקים ולהשקיע זמן וכסף קודם כל במי שמכיר את האקוסיסטם בו הוא פועל ויודע לייצר קשרים אמיתיים עם הגורמים הפועלים בו ואת השוק אליו הוא מכוון.

 

אמיר צור הוא מנכ"ל חברת TechNinja.co.il שיווק, מיתוג ואסטרטגיה במיקור חוץ לחברות סטארט-אפ וטכנולוגיה.

 

 

 לערוץ חללי עבודה המלא>>

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x