חדשות טכנולוגיה

יש שם מישהו? מדענים קלטו אותות רדיו מסקרנים מהחלל

טלסקופ חלל שממוקם בדרום-מערב רוסיה קלט שידור של 4 שניות מכוכב לכת שמרוחק 95 שנות אור מאתנו. למרות הסיכוי הנמוך שמדובר בחיים תבוניים, המסר מעורר התרגשות רבה בקרב הקהילה המחקרית

הראל עילם 12:4030.08.16

האינטרנט התמלאה הלילה (ב') בשמועות לפיהן מדענים מצאו סוף סוף עדויות לחיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ: במאי 2015, טלסקופ הרדאר RATAN 600 שבדרום-מערב רוסיה איתר שידור באורך 4 שניות. המדענים שמצאו אותו הגדירו אותו כ"מסקרן במיוחד" ומעריכים כי הוא הגיע מאזור של הכוכב HD164595, הנמצא במרחק של 95 שנות אור מאיתנו.

השילוב של כל הגורמים האלו גורם לאסטראופיזיקאים לחשוב שיש סיכוי – קלוש אומנם – כי אכן מדובר בעדות משכנעת לחיים תבוניים. HD164595 הוא כוכב בעל הרכב וגודל דומה לשמש שלנו (אם כי מעט עתיק יותר). פלנטה אחת כבר נמצאה על HD164595, אם כי במקרה זה מדובר בענק גז בגודל דומה לנפטון שחג קרוב במיוחד לשמש שלנו. ועדיין, הדבר מעלה את האפשרות כי ישנן עוד פלנטות סביב הכוכב, במיוחד בהתחשב בכך שיותר ויותר פלנטות נמצאו לאחרונה מחוץ למערכת השמש וכי אנו מבינים שפלנטות נפוצות יותר ממה שחשבנו במקור.

טלסקופ החלל האבל טלסקופ החלל האבל צילום: shutterstock

בנוסף, המסר שנשלח היה באות חזק יחסית – כך שככל הנראה לא מדובר ברעש רקע. שליחת אות כה חזק למרחק 95 שנות אור דורש תרבות מתקדמת במיוחד עם גישה למקורות אנרגיה עצומים, בין אם מדובר באות שנשלח לכל הכיוונים או אפילו אלומה שכוונה במיוחד לכיוון מערכת השמש שלנו.

החוקרים הרוסים שאיתרו את המסר שמרו על התגלית בסוד במשך למעלה משנה, עד שערבו את הארגון הבינלאומי SETI (קיצור של: Search for Extraterrestrial Intelligence). הארגון צפוי להציג את הממצאים הראשונים שלו ב-27 לספטמבר, במצגת פומבית במקסיקו.

ראוי להוסיף כאן מסר מצנן: רוב הסיכויים שלא מדובר בשדר ממקור תבוני. במספר מקרים דומים שקרו בעבר, השדר התגלה בסופו של דבר כתוצר שלא סונן כראוי, כגון הפרעות אטמוספירות או תופעה אסטרונומית לא מוכרת. כך למשל, כאשר הפולסר הראשון התגלה בשנות השישים (כוכב מסיבי במיוחד שמסתובב על צירו כה מהר שהוא שולח קרן של גלי רדיו ושאר הספקטרום האלקטרומגנטי מקטביו), מדענים חשבו לזמן מה שהם מצאו מסר אינטליגנטי מהחלל.

במקרה הנוכחי, השדר הוא בתדר גבוה יחסית, 11 גיגה-הרץ, כזה שמשמש מספר צבאות בתחום תקשורת מבוססת מיקרוגל וכן מספר מערכות רדאר אקטיביות – כך שקיימת אפשרות כי הוא דלף ממערכת צבאית כלשהי. גם הבלוגר פול גילסטר, שמתמחה בתחום החלל ופרסם את התגלית לראשונה, הוסיף: "אי אפשר לפסול את האפשרויות שמדובר ברעש מסוג כלשהי. ועדיין, המסר כה מסקרן שהחוקרים קוראים לניטור קבוע ומתמשך של HD164595".