• תפריט
משפט

בקשה לאישור ייצוגית נגד אל על: אין לה די טייסים והנוסעים נפגעים

נוסע שרכש כרטיס טיסה ועוכב משך שעות ארוכות, טוען כי על החברה לפצות את לקוחותיה שבשל ביטולי טיסות ועיכובים הם "מאבדים ימי עבודה וימי חופשה, ונגרמים להם עגמת נפש, הוצאות כספיות, שיבוש תוכניות, תסכול ומפח נפש"

זוהר שחר לוי 12:1108.08.16
אל על מוכרת כרטיסי טיסה למרות שאין לה די טייסים וקברניטים לבצע את הטיסות דבר הגורם לביטולים ולעיכובים, כך נטען בבקשה לאישור בקשה ייצוגית נגד חברת התעופה שהוגשה השבוע לבית המשפט המחוזי מרכז שבלוד.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד נרי ירקוני ומשרד עוה"ד לשם-קיפרמן ובאמצעות עו"ד רונן עדיני, כמו גם משרד עוה"ד אשר רוטבאום, טוען נוסע שרכש כרטיס טיסה ועוכב משך שעות ארוכות, כי על החברה לפצות את לקוחותיה "בגין פרקטיקה מסחרית פסולה" שבה היא נוגעת.

 

אל על, נטען, מפרסמת, משווקת, ומוכרת כרטיסי טיסות על פי לוח טיסות המתפרסם על ידיה, "בעוד שמלכתחילה אין לה די טייסים וקברניטים שיוכלו לבצע את אותו לוח הטיסות, ובאופן כזה מטה את הציבור ומפתה אותו לרכוש כרטיסי טיסה לטיסות, שעה שידוע לה שחלק מהן בבירור לא תוכלנה להתקיים במועד המתוכנן".

 

לפי התביעה, במהלך השנים האחרונות, בעוד שלוח הטיסות שמשווקת ומוכרת החברה גדל והתרחב, מספר הטייסים ובעיקר הקברניטים המועסקים בשירותה לא גדל באופן שיוכל לתמוך ולקיים את לוח הטיסות כפי שנמכר לציבור. "כתוצאה מכך", נכתב לבית המשפט, "נוצא מחסור בטייסים ובקברניטים, אשר כתוצאה ממנו אין החברה יכולה לבצע חלק מן הטיסות להן מכרה כרטיסי טיסה לציבור".  

ארכיון ארכיון צילום: אוראל כהן

 

בשל ההתנהלות הזו, נטען, נגרמות תקלות רבות וקשות בביצוע הטיסות, בלוחות הזמנים של הטיסות, לרבות ביטוליהן. לפי הבקשה, נוסעים מעוכבים בנמלי תעופה בישראל ובעולם במשך שעות רבות, לפעמים בלילות ובסופי שבוע "תוך גרימת אובדן ימי עבודה, אובדן ימי חופשה, עגמת נפש, הוצאות כספיות, שיבוש תכניות, תסכול ומפח נפש לציבור גדול של נוסעים".

 

"אל על מסרבת לפצות את הנוסעים שנפגעו"

 

עוד מצוין כי אל על אינה מיידעת את ציבור רוכשי הכרטיסים על המצב לאשורו ועל כי קיים חשש ממשי כי לא תוכלנה לקיים את הטיסה הנמכרת אלא תוך איחור ניכר, ביטול הטיסה או טיסה חליפית. "אך בכך אין די", נכתב עוד בתביעה. "לא רק שאל על אינה מיידעת את הלקוחות, אלא שהיא אף מסרבת לפצות את אותם נוסעים שנפגעו. זאת, בתואנות שווא, בנימוקים חסרי ביסוס במציאות, ללא בסיס חוקי כלשהו ובניגוד לדין".

 

"תכליתה של פרקטיקה מסחרית פסולה זו", נכתב עוד, "היא להשיא לעצמה רווחים כתוצאה ממכירת כרטיסי טיסה רבים ללוח טיסות רחב (מכפי יכולתה המעשית לספק) תוך תקווה שהעניין 'יסתדר', אם כתוצאה מנס כלשהו, או יד המקרה, אם כתוצאה מכך שהחברה תמצא פתרון אלטרנטיבי לנוסעים או אולי מתוך תקווה כי טייסי החברה יאותו להתייצב לעבודה תוך ביצוע שעות נוספות הרבה מעל ומעבר למשרתם ומעבר למותר בחוק, דבר שממילא לא ניתן לכפות עליהם. זוהי שיטת 'מצליח' כפי שהיא מכונה בעת העם, ללא כחל ושרק".

 

התנהלות זו של אל על, טוענת התביעה, מהווה הטעייה, חוסר תום לב, הצגת מצגי שווא, תרמית, התעשרות שלא כדין, עגמת נפש ופגיעה באוטונומיה של הרצון. עוד מצוין כי אין מדובר במקרה נקודתי או מקרי או חד פעמי אלא בשיטה קבועה.

 

התובע מגדיר את הקבוצה הייצוגית כמי שרכש כרטיסי טיסה מאל על ב-7 השנים האחרונות כאשר בפועל המריאה טיסתו באיחור העולה על שעתיים מהמועד שהיה נקוב בכרטיס, בשל העדר טייסים, ולא קיבל על כך פיצוי. הקבוצה, כך לדברי התובע, מונה עשרות ואולי מאות אלפי אנשים מאחר ומדובר בחברת התעופה המובילה בישראל, בעלת נתח השוק הגדול ביותר במדינה. התביעה מתקשה לאמוד בשלב זה את סכום הפיצוי שעל אל על לשלם בשל מחסור במידע כל כמות הטיסות שעוכבו ובוטלו אולם לשיטת התובע הייצוגי היקפה הוא בסכום של מיליוני שקלים ואולי אף עשרות מיליוני שקלים.

 

מאל על נמסר: "הבקשה התקבלה באל על, החברה לומדת את פרטיה ותגיב בערכאות המקובלות".

בטל שלח
    לכל התגובות