$
מוסף 14.04.2016
שאלות מוסף 14.4.16 ראש

המנהיג האלון

בתוך שבוע אחד הצליח היזם אלון מאסק לקרב את החזון השאפתני שלו למציאות באופן משמעותי. סטיב ג'ובס הבא? הוא מסוגל להרבה יותר

עומר כביר 08:0216.04.16

כמו במשפחות מלוכה ובתוכניות ריאליטי, גם בעמק הסיליקון מחפשים את היורש. מאז מותו של סטיב ג'ובס ב־2011, היזמים, הפרשנים והצרכנים תוהים מי יהיה מנהיג־העל עם החזון הנכון שיידע לחולל את המהפכות הבאות. כמה מהמועמדים הבולטים הם מייסד פייסבוק מארק צוקרברג, מקימי גוגל לארי פייג' וסרגיי ברין, וג'ף בזוס, שעומד מאחורי אמזון. מתוך כל השמות בתחרות הזאת, יש אחד שנראה ראוי יותר מהאחרים לזכות בתואר הנחשב — אלון מאסק.

 

בשנים האחרונות היזם הסדרתי עושה הכל כדי להטביע על עולם הטכנולוגיה חותם משמעותי לא פחות ממי שמזוהה עם המקינטוש, האייפוד והאייפון. הוא היה ממייסדיו של שירות התשלומים פייפאל, הקים את חברת החלל השאפתנית SpaceX ועומד מאחורי יצרנית המכוניות החשמליות טסלה. האחרונה הודיעה בשבוע שעבר שקיבלה לא פחות מ־325 אלף הזמנות מראש לדגם הרכב החדש שלה, מודל 3 — הישג חסר תקדים שכבר הצמיד לו את הכינוי "האייפון של המכוניות", והעניק להשוואה בין מאסק לג'ובס חיזוק משמעותי.

 

אבל האמת היא שההשוואה הזאת עושה עוול. לא לג'ובס, אלא דווקא למאסק.

 

קפיטליזם היפי

 

בסופו של דבר, סטיב ג'ובס סיפק לאנושות שורה מרשימה של צעצועים יקרים. כן, היתה לאייפון, לאייפד ולחבריהם השפעה גדולה על אורח החיים של העולם המערבי והמערבי פחות, על הנגישות למידע ועל תרבות הצריכה. אבל למאסק יש מטרות שאפתניות הרבה יותר.

 

המיליארדר שגדל בדרום אפריקה לא רוצה ליצור מכשירים שעוזרים לנהל שיחת וידיאו עם סבתא או לשחק בקנדי קראש. הוא מעוניין, באמת ובתמים, להצעיד את האנושות למקום טוב יותר בעשרות ובמאות השנים הבאות. המטרות: התיישבות בחלל, קידום האנרגיה המתחדשת, מלחמה באפקט החממה ויצירת בינה מלאכותית ידידותית לבני אדם. לא מדובר ברעיונות משוגעים של מיליארדר סהרורי, אלא במיזמים קיימים ומצליחים שרשמו כבר צעדים גדולים בדרך למימוש החזון הזה.

אלון מאסק אלון מאסק צילום: אם סי טי

 

טסלה, למשל, היא הרבה יותר מחברת מכוניות. היא מיזם שנועד להפחית את התלות ההרסנית של האנושות בדלקי מאובנים. זו גם דוגמה טובה לגישה העסקית של מאסק: לא לסמוך על היפים יפי נפש שרוצים להציל את כדור הארץ, אלא לרתום לטובת המטרה האידאליסטית את מנגנוני הצריכה הקפיטליסטיים. לעומת יצרניות אחרות שפנו לקהל נישתי שמחפש מכוניות חשמליות, טסלה בחרה להתמקד ביוקרתיות ובסקס אפיל. אם על הדרך גם שומרים על הכדור, מה טוב. וזה עובד לה.

 

ספייס X, מצדה, הצליחה בשבוע שעבר לשלוח אספקה לתחנת החלל הבינלאומית בעזרת הטיל פלקון 9, ולהנחית את המאיץ שלו על דוברה בלב ים — הישג הנדסי מרשים, ראשון מסוגו לחברה פרטית, שעשוי לאפשר את הוזלת המסע לחלל. המטרה הסופית היא יצירת מושבה אנושית במאדים, כשבדרך תוכל החברה להשיג יעד משמעותי לא פחות — ניצול מחצבים מאסטרואידים או כוכבי לכת אחרים כתחליף לכרייתם ההרסנית בכדור הארץ.

 

חברה אחרת של מאסק, SolarCity, היא מהגורמים המובילים במגזר הפרטי בכל הנוגע לקידום האנרגיה המתחדשת, ובאמצעות מודל עסקי יעיל מאפשרת לאמריקאים להרוויח מהתקנת פאנלים סולאריים על גג ביתם. OpenAI, מצדה, מנסה להסיט את ענף הבינה המלאכותית — שרשם התקדמות משמעותית בשנה האחרונה — ממטרות כמו פיתוח נשק אוטונומי לכיוונים מועילים יותר. ויש גם את הקונספט התחבורתי Hyperloop, קפסולות שנועדו לאפשר נסיעה סופר־מהירה בין שתי נקודות מרוחקות.

 

כיוון שחלק מהחברות עוסקות בתחומים משיקים, גם החיבורים ביניהן עשויים להניב תוצאות מעניינות. בשנה הבאה עתידה טסלה לפתוח בנבאדה מפעל לייצור סוללות לבתים שמצוידים בפאנלים סולאריים, שיגדילו משמעותית את יכולתם להגיע לעצמאות אנרגטית. הסוללות יתבססו על טכנולוגיה שפותחה במקור עבור כלי הרכב של טסלה.

 

כל הרעיונות הללו מתבססים על התפיסה ששינוי העולם, במשמעות נטולת הציניות של הביטוי, לא צריך להיות רק מטרתם של ארגונים התנדבותיים שוחרי טוב. כשהכוונות החיוביות מתחברות למיזמים עסקיים רווחיים, יזמים נוספים עשויים לבוא בעקבות מאסק, ליצור עתיד טוב יותר ולעשות יופי של כסף.

 

פורד של הטובים

 

צריך לסייג מעט את ההתלהבות. כל המיזמים של מאסק נמצאים בשלבים ראשונים: כלי הרכב החשמליים עדיין לא מאיימים על הרגילים, פריסת הפאנלים הסולאריים עוד לא הגיעה למסה קריטית, וגם אם ספייס X תצליח לשלוח אדם למאדים, זה יקרה עוד כמה עשורים. ובכל זאת, מאסק מצליח יותר ויותר להשתיק את המבקרים ולהציג הישגים מוכחים. גם אם רק אחת החברות שלו תצליח כפי שהוא מצפה, השפעתה על התרבות האנושית תהיה גדולה מזו שג'ובס היה יכול להשיג אי פעם. וזה כבר יהפוך את מאסק לדומה יותר לרוח רפאים חשובה אחרת — הנרי פורד.

 

פורד היה האיש ששכלל את רעיון פס הייצור והפך אותו לישים בקנה מידה תעשייתי, באמצעות הוספת הסרט הנע. המהלך הזה מעצב את פני הכלכלה עד היום, ומאפשר ייצור של מוצרים זולים ונגישים יותר מבעבר, גדולים ומורכבים או קטנים ועדינים. קו ישיר עובר בין המודל T של פורד, מטוסי הסילון שמאפשרים לחצות את העולם בפחות מיממה, והמפעלים בסין שמייצרים את האייפונים של אפל. מאסק מכוון לכך שבעוד מאה שנה היסטוריונים יזכרו אותו כאדם בעל השפעה דומה. אלא שפורד פעל אך ורק למען הכיס הפרטי ושורת הרווח שלו, ולא היסס לחמוס אנשים ומשאבי טבע כדי לקדם את עסקיו.

 

מאסק אינו קדוש, או אפילו פילנתרופ כמו ביל גייטס. בדומה לג'ובס ופורד גם הוא איש עסקים לא נחמד המצטייר כמגלומן לא קטן. אך בניגוד אליהם יש לו אמונה יוקדת בכיוון החיובי שבו צריכה לצעוד האנושות. הוא לא היחיד עם שאיפות כאלה, אבל כרגע הוא האיש שהופך אותן למציאות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x