$
פרויקטים

קולקציית הביגוד והאופנה – תשלום בצ'קים

מזג האוויר הסוער הביא עימו גידול של כ- 5% בעסקה הממוצעת בצ'קים ברשתות האופנה

בשיתוף ERN סליקת תשלומים 14:5311.02.16
אנחנו נוהגים לחשוב על צ'קים כשאנחנו צריכים לשלם את שכר הדירה, כשצריך לשלם למטפלת ועד חוגים לילדים , גני הילדים ובתי הספר, בחתונות ובבריתות, ואם במקרה הזמנו בעל מקצוע הביתה כי משהו התקלקל, את התשלום ניתן לו בצ'ק.

אבל כמה מאתנו שילמו בשנה האחרונה בצ'ק בחנויות הביגוד והאופנה?

מסתבר שלא מעט.

 

במשך שנים, מי שהטיל מגבלות על שימוש בצ'קים היו בעלי העסקים הקמעונאים. לעומת שימוש במזומן ובכרטיסי אשראי, הצ'קים נתפסו כאמצעי תשלום מסוכן. בעלי העסקים סברו שיש סיכוי גבוה שהצ'ק יחזור, בעוד האפשרות לגבות חוב – נמוכה.

אולם מערכות סליקה מתקדמות, שהגדולה שבהן בישראל היא של ERN סליקת תשלומים המשרתת 15 אלף בתי עסק, מגינות על התהליך. המידע שאוספות מערכות המידע של ERN סליקת תשלומים מעסקאות בצ'קים בקמעונאות בסך 5 מיליארד שקל בשנה, והמודלים לניהול סיכונים, מאפשרים לתת תשובה לבית העסק "און ליין" במועד ביצוע העסקה האם לכבד את הצ'קים שהוא מקבל מלקוחותיו.

ERN סליקת תשלומים לוקחת את הסיכון בקבלת הצ'קים מלקוחותיו עבור בית העסק בתמורה לעמלה ומאפשרת לבית העסק לפרוס עבור לקוחותיו את התשלומים על מנת להקל עליהם מבחינת תזרים המזומנים.

 

בשנים האחרונות מתרחשת מהפכה של ממש כאשר בכל ענפי הקמעונאות גדל השימוש של הלקוחות בצ'קים בשל היתרון הגלום בהם לעם ישראל הנמצא במחנק אשראי .

השיפור בטכנולוגיה הפך את אמצעי התשלום בצ'ק לבטוח יותר , ומעבר לכך בתי העסקים הקמעונאים הבינו שאם לא יאפשרו שימוש בצ'קים, יישארו מאחור ויפסידו מכירות ללקוחות שמעוניינים בשימוש בצ'קים מעבר למסגרת שיש להם בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי.

  


 

אחד הענפים הבולטים שמציינים את השינוי במגמה הוא ענף הביגוד והאופנה. כיום מרבית רשתות האופנה מאפשרות תשלום בצ'קים שמקבלים שרות אבטחת תשלום על ידי ERN סליקת תשלומים למשל, קסטרו, גולף, כיתן, זארה,H&O , ועוד רבים אחרים .

 

לפי ניתוח של מחלקת המחקר של ERN , ענף הביגוד רשם עלייה של 5.1% בגובה העסקה הממוצעת בצ'קים בענף הביגוד והאופנה בדצמבר 2015 בהשוואה לדצמבר 2014.

המגמה הזאת היא הבעת אמון מחודשת בצ'קים וביתרונות שהם מעניקים גם לצרכן וגם לבעל העסק הקמעונאי. בעבר נראה היה שהישראלים מעדיפים לשלם בכרטיסי האשראי המאפשרים תשלום נוח וקל. אולם, עם הזמן התגלו החסרונות של כרטיסי האשראי: העלות הגבוהה של האשראי שהם מעניקים, עלויות הכרטיסים עצמם, וכמובן גם מגבלות המסגרת שנכפות על ידי חברות האשראי והבנקים. הצ'קים לעומת זאת, מאפשרים לבית העסק וללקוח להגיע לפריסת תשלומים נוחה לשני הצדדים, מה שמהווה הגדלה בפועל של מסגרת האשראי ללקוח.

 

אני מאמין כי חברות הביגוד והאופנה, כחברות קמעונאיות שמובילות את שוק הקמעונאות מעידות על השינוי שחל ברצון של בתי העסק מחד ושל ציבור עם ישראל מאידך להשתמש בתשלומים בצ'קים ( מזומן או דחוי ) כאמצעי חשוב ומשמעותי וזאת כמובן כפועל יוצא מכך שבתי העסק יקבלו שרות אבטחת תשלום לצ'קים.

הצ'ק בישראל עובר תהליך להפיכתו לחצי דיגיטלי בדמות שינוי החקיקה של חוק הסליקה האלקטרונית שעבר בכנסת וצפוי להיכנס לתוקף עד סוף השנה. הרגולטורים בראשות בנק ישראל הולכים לכיוון הפיכת הצ'ק לדיגיטלי באופן מלא כך שיאפשר לגופים קמעונאים ממשק מאובטח דיגיטלי לחלוטין גם באמצעי תשלום של צ'קים תוך שמירה על כל היתרונות הגלומים בצ'קים.

 

הכותב הוא מנכ”ל חברת ERN סליקת תשלומים

בטל שלח
    לכל התגובות
    x