$
פנאי

עכשיו דביר מעביר

הכירו את היועץ החדש של מירי רגב לנושא תיאטרון השוליים בישראל, שמבטיח לעזור להפיץ את הז'אנר מתל אביב לרחבי הארץ

מאיה נחום שחל 08:2514.12.15
"אני רוצה להביא עוד כסף לפרינג'", אומר השחקן דביר בנדק. "למשרד התרבות יש עוגה אחת לחלק ולכולם מגיע כסף, אבל יש לפעמים חוסר פרופורציה בחלוקה".

 

לפני חודש מונה בנדק (45) ליו"ר מדור הפרינג' במועצה הישראלית לתרבות ואמנות והחליף את יו"ר המועצה היוצא חיים פרלוק, שבשנים האחרונות עמד גם בראש המדור. המועצה היא גוף התנדבותי שמייעץ למשרד התרבות, גם בחלוקת תקציבים.

 

"אני מכוון למדור הפרינג' כבר הרבה שנים, כי לדעתי אין חשוב יותר מהפרינג' להתפתחות התיאטרון הישראלי בכלל", אומר בנדק. "מדיניות המדור מתווה את הדרך להחליט איפה יפרחו פרחים ואיפה לא. זה תעדוף קשה מאוד, כי יש יותר ממאה גופים שצריכים להתחלק בכסף, בתי פרינג', קבוצות, פרויקטים ויוזמות, והחלוקה אינה נעשית באופן שווה. לכן עבודת המדור סופר חשובה, ויש בה אנשים מקצועיים שבוחנים וצופים כדי לעשות את התעדוף הכי נכון שאפשר".

 

בנדק. “אנשים יאמינו שוב בתיאטרון כשיבינו שהוא כלי חברתי ולא בידורי. מתי בפעם האחרונה זרקו עגבניות כמו במלכת האמבטיה? ההצגה ההיא היתה כלי חברתי” בנדק. “אנשים יאמינו שוב בתיאטרון כשיבינו שהוא כלי חברתי ולא בידורי. מתי בפעם האחרונה זרקו עגבניות כמו במלכת האמבטיה? ההצגה ההיא היתה כלי חברתי” צילום: עמית שעל

 

תנו כסף, קבלו פרינג'

 

בנדק נשמע טבעי בתפקיד העסקן הציבורי כי יש לו ניסיון. הוא בוגר החוג לתיאטרון באוניברסיטת תל־אביב ושחקן תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה. כיום הוא משחק בתיאטרון חיפה ומצטלם לדרמת המתח החדשה של yes "מלאך של אמא". זה שנים שהוא ממלא גם תפקידים בהתנדבות וכיהן קדנציה כיו"ר איגוד שח"ם. "נראה לי חשוב מאוד והכרחי לטפל במקצוע, עבור עצמי ועבור חבריי, כמו שהיה מי שטיפל בזה לפניי ויטפל אחריי. לא סתם אני יכול להתפרנס ממשחק, זה לא מובן מאליו. נראה לי לא מוסרי לקבל הזדמנות לעשות שינוי ולא לנצל אותה. לא עשיתי פרינג' כמה שנים, וכל עוד אני במדור גם לא אעשה, כך שגם אין ניגוד עניינים".

 

אתה עצמך צמחת בפרינג'.

"נכון. בבית הספר למשחק חינכו אותנו לשאוף להיות יותר מ'עציץ ג’’, ויצאתי עם התפיסה שאני חייב לעשות דברים חשובים. אני כל כך שמח שזה לא קרה ואף אחד לא קטף אותי לתפקיד ראשי בהצגה, כי מה ידעתי על תיאטרון בגיל 25? כלום. הלכתי לסחוב אלונקה ב'הדיבוק' בהבימה כי חיפשו להקה שמורכבת מקרחים. אחרי שנה אמרתי לעצמי שאני רוצה דברים יותר מעניינים והקמנו את 'הקבוצה' בצוותא עם משה נאור, ישי גולן, עינת ויצמן ויובל כהן. בעז גאון כתב לנו את 'ג'ונגול', גדלנו והתרחבנו והיה לנו מקום להתבטא. בער בי הרצון לעשות לבד ולעבור תהליך יצירתי, בלי כסף ותמיכה ותוצאות. והרווחתי מזה המון. פרינג' מצמיח יוצרי תיאטרון שאין להם מקום אחר לצמוח בו, כי התכנים של התיאטרונים הרפרטואריים פחות חברתיים ובועטים".

 

בנדק מסביר קצת על תפקיד המועצה בחלוקת תקציבי התרבות. התעדוף, הוא אומר, נגזר ממדיניות שמגיעה משרת התרבות. "יש לנו יתרון יחסי עם מירי רגב בגלל הרצון שלה להפיץ כמה שיותר תרבות לכל הארץ. אבל להפיץ עולה כסף. אם היא תביא כסף, אנחנו נפיץ. נפגשתי איתה, ואני מבין שאם אכוון לתפיסתה יהיה לי יותר כסף במדור, וזה מתחבר בקווים מקבילים עם תפיסתי שאנחנו לא יכולים לתקצב מקומות רק כדי שהם יוכלו להזמין את הפרינג' של תל אביב. כדי שיתפתח פרינג' במקומות אחרים בארץ צריכים לגרום ליוצרים תל־אביבים לעבור לגור שם, או לאפשר ליוצרים מקומיים להתפרנס מזה. אנחנו מצפים שהרשויות המקומיות יתמכו בתיאטרון הזה. אם לא חומרית, לפחות שיפגינו רצון שיהיה להם תיאטרון פרינג' ויגייסו את מפעלי המנויים באזור למאמץ".

 

בנדק בהצגה "מלחמה אופרת רוק" מ־2007. "נפגשתי עם רגב. הבנתי שאם אכוון לתפיסתה יהיה לי יותר כסף" בנדק בהצגה "מלחמה אופרת רוק" מ־2007. "נפגשתי עם רגב. הבנתי שאם אכוון לתפיסתה יהיה לי יותר כסף" צילום: ברני ארדוב

 

בין בידור לתיאטרון

 

בנדק מאמין שהבשורה הפרינג'אית תגיע מיצירות מקומיות שיעזרו לאנשים לשוב ולהבין שהתיאטרון נולד ככלי חברתי ולא בידורי. "בידור זה סבבה, זה כלי הכרחי ומצוין ואני חוטא בו, נהנה ומתפרנס ממנו. אבל אני יודע להבחין מתי אני עושה בידור ומתי תיאטרון. חברה שרוצה להתקדם צריכה להבין את תפקידו המקורי של התיאטרון ככלי חברתי. ופרינג' צריך להיות הנכס של הכלי הזה. בתי פרינג' מקומיים צריכים להתעסק בבעיות של הקהילה, אם היא בדימונה ואם בראש פינה. כך אנשים יקבלו בחזרה את האמון בתיאטרון ויבינו שהוא משקף את הבעיות שלהם. איפה בתיאטרון זרקו בפעם אחרונה עגבניות כמו במלכת האמבטיה? זה כבר לא קורה. ההצגה ההיא היתה כלי חברתי, היא עוררה דיון. כשחקן אני מת להשתתף במשהו שמעורר דיון".

 

כיום תקציב הפרינג' עומד על כ־19 מיליון שקל. השנה בנדק מקווה להעלותו ב־15% שיעזרו לאמני הפרינג' גם להתפרנס קצת, ולא רק לספק את שאיפותיהם האמנותיות. "חשוב לי שתהיה הנחיה שתחייב להקצות 10% מההקצבה לשכר, אחרת האמנים ישקיעו הכל ביצירה. זה לא נכון שלא יישאר להם כסף והם ילכו לעבוד בלילות. להשקיע את כל הכסף בקבוצה או בפרויקט בלי להשאיר משכורת משיג לטעמי את המטרה ההפוכה, כי אז לא מתפרנסים, התסכול גובר ורק רוצים עוד כסף".

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x