$
בארץ

כחלון: נהגת צעירה עם רכב מאובזר תשלם עד 50% פחות על ביטוח רכב חובה

שר האוצר והממונה על שוק ההון פרסמו הבוקר רפורמה חדשה בביטוח רכב חובה שצפויה להוזיל את המחירים: "ישראל מחייבת לעשות ביטוח, לכן היא צריכה לוודא שאותם אנשים לא יהיו מנוצלים. איפה שהשוק לא יעשה את זה לבד אנחנו מתערבים. להרוויח כן - חזירות לא"

עמרי מילמן 10:4122.11.15

שר האוצר משה כחלון והממונה על שוק ההון, דורית סלינגר, פרסמו הבוקר רפורמה חדשה בביטוח רכב חובה שצפויה להוזיל את המחירים.

 

"הבשורה של היום היא במיוחד לנהגים צעירים, ובמיוחד לנהגות צעירות, שיכולות, עם רכב מאובזר להגיע ל-50% הנחה מביטוח הרכב. ככל שהסיכון יותר קטן הביטוח יותר נמוך", כך לדברי כחלון.

 

משה כחלון משה כחלון צילום: עומר מסינגר

 

עוד אמר שר האוצר, "נכון יש התערבות בשוק. הודענו, כל מקום שיהיה כשל, שיהיה ניצול של אזרחים. מדינת ישראל מחייבת לעשות ביטוח, לכן היא צריכה לוודא שאותם אנשים לא יהיו מנוצלים. איפה שהשוק לא יעשה את זה לבד אנחנו מתערבים. חייבים לוודא שהם יקבלו את המחירים הטובים והשירות הטוב. הם מרוויחים 20% רווח. אני חושב שהם יכולים להסתפק בפחות. להרוויח כן חזירות לא. אין בעיה שאנשים ירוויחו אך במידה סבירה.

 

"כשנכנסנו למשרד האוצר התחייבנו לטפל בכיס שהאזרחים, להוזיל את המוצרים ככל הניתן. אנחנו פועלים בחודשים האחרונים על רפורמות גדולות בתחום המזון, הבריאות וכו'.

 

אנחנו רוצים להציג היום שינוי נוסף בתחום ביטוח החובה לרכב, בנוסף לשינויים שנעשו על ידי אגף שוק ההון בשוק הביטוח, שמקלים על האזרחים, מקלים על ההתקשרות עם הפנסיה ומוזילים".

 

הממונה על שוק ההון דורית סלינגר הוסיפה כי:"אנחנו מפרסמים הוראות שיביאו לעדכון מחירים. מכניסים את הפול כשחקן בתחרות על ביטוחי רכב חובה. הוא מהווה חסם עליון, המחיר שלו גבוה מאד, אנחנו נוריד אותו והוא יהיה שחקן בתחרות".

 

לדבריה "הסיכונים לתאונות דרכים ונפגעי גוף ירדו, רמת האבזור של הרכבים מביאים לכך שיש פחות תאונות דרכים ופגיעות, והמחירים לא שיקפו את זה. השוק לא בא ותמחר את הנתונים האלה. אנחנו מתאימים בין רמות הסיכון למחירים. אנחנו מאמינים שעוד שחקן יביא לתמחור טוב יותר של הסיכונים ויפסיק את הסבסוד של לקוחות שונים.

 

"המהלך יביא לחסכון של 350 מיליון שקל לציבור. לחלק מפרופילי הנהגים זה עד 50% לנהגים צעירים עם מערכות בטיחות, יש הפחתה בהתאם לרמות הסיכונים שהם מגלמים בתוכם. יש לרפורמה משמעות צרכנית גדולה. היא תצא לדרך ברבעון הראשון של 2016".

 

גובה ההנחה שתהיה בפול מבוססת על ההנחות כי בקרת יציבות (ESP) מפחיתה את הסיכון ב-27%, ובהתאם את מחיר הביטוח, ואילו מערכות התרעה (FCW, LDW) מפחיתות את הסיכון ב-15% ובהתאם את מחיר הביטוח. זה על סמך הנתונים הקיימים היום באגף שוק ההון ושמדווחים על ידי חברות הביטוח.

 

פילוח ההנחות מראה כי 12% מהנהגים יזכו להנחה של עד 10%, ואילו 8% מהנהגים יזכו להנחה של מעל 50%

 

על פי התוכנית של אגף שוק ההון, תקבע תקרה נמוכה יותר של כמה הפול יכול לגבות מעבר לסיכונים כך שהפול יהווה שחקן בפני עצמו, אך בכל זאת יישאר גבול עליון. בנוסף להנחות לנהגים ורכבים עם פרופילים בטוחים. באגף שוק ההון מתכננים להרחיב את השימוש בפרמטרים בהתבסס על נתונים שכבר היום זמינים לחברות הביטוח. היום הפול לא משתמש בפרמטרים הקיימים. היום הוא משתמש רק בשלילות רישיון ומספר תאונות דרכים ב-3 שנים האחרונות. כעת מתווספים פרמטרים כמו מערכות בטיחות, גיל, וותק על הכביש, מין, כריות אוויר, בקרת יציבות ומערכות התרעה. בנוסף גם לפור וגם לחברות הביטוח יתווספו פרמטרים נוספים, אך זה מותנה בחקיקה כמו למשל שימוש בקופסא ירוקה- זו מערכת שמנטרת נהיגה. ככל שאתה נוהג מתון יותר כך היא נותנת לך ציון יותר טוב. היום ישנן כ-4 חברות שמייצרות קופסאות כאלה בארץ. מצד שני עולה חשש כי אותם נתונים שיאספו לפני תאונה עלולים לשמש את חברות הביטוח כנגד הלקוחות.

 

הרפורמה תביא לכך שעבור בן 18 ללא מערכת ESP יפחתו דמי הביטוח בפול מ-3,771 שקל ל-3091 שקל. עבור בן 18 עם מערכת ESP עלות הביטוח תעמוד על 2,241 שקל (ויחד עם מערכת התרעה התעריפים יעמדו על 2,673 שקל ו1,938 שקל בהתאמה). מאחר ומדובר בתקרה עליונה באגף שוק ההון מקווים כי עלות הביטוח תרד יותר. עבור בת 23, עם מערכת ESP ירדו דמי ביטוח המקסימלים מ-3,771 ל-1,609 שקל.

 

חלק גדול מלקוחות הפול, שאינם מקבלים ביטוח מחברות הביטוח הם דווקא מהשכבות החלשות שכן אלו נוטות לנסוע דווקא ברכבים ישנים יותר המועדים לתאונות, גרים דווקא בפריפריה שם הנסיעות ארוכות יותר וכמות נפשות גדולה יותר נוסעת בכל רכב.

 

לשאלה כיצד ימנע אגף שוק ההון את העלאת התעריפים בביטוח המקיף ענתה סלינגר כי "שם רמת התחרות גבוהה יותר והמחיר משקף יותר את הסיכון".

 

בשבועות האחרונים מקדם שר התחבורה ישראל כץ מהלך שיביא למימון מערכות בטיחות כאלה. אם יצליח המהלך של אגף שוק ההון , מימון המערכות הללו דה פקטו יגיע דווקא מחברות הביטוח.

 

אגף שוק ההון הפיץ חוזר לשימוע למשך 3 שבועות, והמהלך אמור להכנס לפעול באופן הדרגתי בתחילת מרץ. השוואת התעריפים לבעלי פרופילים זהים תכנס לתוקף בתחילת 2017.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x