$
פרסום ושיווק

"אחרי החגים נדע עם איזה חקלאי לעבוד"

אייל רביד, מבעלי ויקטורי, וקמעונאים נוספים נערכים להתחשבנות עם החקלאים, שלטענתם מנצלים יתר על המידה את מיעוט הסחורה ועודפי הביקוש ומפקיעים את מחירי הירקות

נורית קדוש 05:5621.09.15

מחירי הירקות שהחלו לזנק ימים אחדים לפני ראש השנה, ובאופן חריג המשיכו להתייקר בעשרות אחוזים אחרי החג, שמרו אתמול על רמתם הגבוהה. ברשתות השיווק מגיבים בצמצום ההזמנות ונערכים להתחשבנות העתידית עם החקלאים, שלטענתם ניצלו את ההזדמנות להעלות מחירים מעבר לנדרש.

 

"כשספק דופק אותי, אני מחכה לו בפינה וזה מה שיקרה גם עם ספקי הירקות, חקלאים או סיטונאים שניצלו את הסיטואציה לטובתם על חשבון הקמעונאים והצרכנים ומכרו לנו סחורה סוג ג' במחיר מופקע", התבטא בחריפות אחד הקמעונאים.

 

לטענת אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי רשת ויקטורי, אין הצדקה להעלאת המחירים הקיצונית: "נוצרה סיטואציה חריגה שבה היה מיעוט של תוצרת ומנגד ביקוש רב בגלל סוף השבוע הארוך שנוצר מחיבור עם ראש השנה, אבל זה לא הצדיק את העלאת המחירים לרמות של 10 שקלים לק"ג לקמעונאי". לדבריו, החקלאים ישלמו על המהלכים שלהם כשהביקושים וכמות הסחורה בשוק יחזרו לרמתם הרגילה. "יש חקלאי שמתעקש לגבות 8 שקלים לק"ג בגלל מיעוט סחורה ועודפי ביקוש, ויש חקלאי שמוכן להסתפק ב־4 שקלים ואפילו לתמוך במבצעי הוזלות לצרכן. כשיהיה עודף תוצרת בשוק ‑ ברור עם מי מהם נרצה לעבוד".

 

אייל רביד אייל רביד צילום: צפריר אביוב

 

רביד, שנוהג לקיים "שוק" ירקות מוזל בימי שלישי, הקדים השבוע את מבצע ההוזלות בשל יום כיפור, ומאתמול החל למכור עגבניות, גזר, כרוב, בצל ותפוחי אדמה ב־1.9 שקל לק"ג. "אני לא מפסיד על אף אחד מהמוצרים האלו בזכות חקלאים הגיוניים שהסתפקו במחיר שהיו צריכים לגבות ומשתתפים באופן שוטף במבצעי ההוזלות שלנו".

 

אלא שהמחיר הגבוה הוא רק אחת מהבעיות שעמן מתמודדים הקמעונאים בימים האחרונים. "אנחנו מקבלים כמויות פחותות בהרבה מאלו שאנחנו מזמינים, והאיכות של התוצרת כל כך ירודה שהפחת גדל משמעותית", טוען שלום נעמן ממחסני השוק. "אם אני מזמין 100 ארגזי עגבניות אני מקבל 80, אבל רק 40 מהם ראויים למכירה לצרכן, ולכן הנזק שלנו עצום. זה נכון גם לגבי הפלפלים, הקולורבי והכרוב". לדבריו, המחסור לא צפוי להסתיים בקרוב: "בשבוע הבא יש חג של המגזר הערבי, דבר שגם יעלה ביקושים וגם יפגע בהיצע, כיוון שהרבה עובדים מהמגזר העוסקים בלוגיסטיקה של הענף ייעדרו מהעבודה בגלל החג".

 

מחיר עגבניות בשוק הסיטונאי נותר אתמול 8 שקלים לק"ג, ומחיר מלפפונים ופלפלים נותר 10 שקלים לק"ג. שלושה שבועות לפני ראש השנה עמד מחירם על 6־4 שקלים לק"ג. למחירים אלה יש להוסיף את המרווח הקמעונאי, כך שהמחיר לצרכן הגיע עד 15 שקל לק"ג. המחיר הגבוה והאיכות הירודה של הירקות גרמו לצרכנים רבים לוותר על רכישת הירקות בימים האחרונים או לצמצמה, וגם רשתות השיווק פעלו באופן דומה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x