$
פנאי

לנקות את הקדושה

לא את המיסות והטקסים צילמה האמנית נירה פרג בכנסיית הקבר, אלא דווקא את עבודות הניקיון, שמסמנות סטטוס קוו עדין בין הזרמים השונים בנצרות

רעות ברנע 09:2909.09.15

"הניקיון חושף בעצם את כל תהליך התחזוק של הקדושה", אומרת אמנית הווידיאו נירה פרג. "ברגע שבין הנשיקה על האבן ובין השליפה של האג'קס — שם מתקיימת התמיהה- והשאלה שלי: איך החומר נהיה לגוף ברגע אחד, וחוזר להיות חומר ברגע אחר?".

 

כדי ליצור את התערוכה הקרובה שלה, "הזכות לנקות", שתיפתח מחר בבית טיכו המחודש בירושלים, ששופץ ושומר בשנה האחרונה ועתה נפתח מחדש (עד 16 בינואר, הרב קוק 7, כניסה חופשית), צילמה פרג (46) במשך שנים באחד המקומות הקדושים ביותר לנצרות: כנסיית הקבר בירושלים.

 

בארבע עבודות הווידיאו שמוצגות בתערוכה היא עוקבת אחרי המתרחש בתוך הכנסייה, אבל לאו דווקא אחר הטקסים, המיסות או הווידויים, אלא אחר פעולה ארצית הרבה יותר -הניקיון.

 

נירה פרג. אחת מהצוות נירה פרג. אחת מהצוות צילום: נמרוד גליקמן

 

מנקים בלילות

 

בגלל מאות שנים של ויכוחים ומלחמות קטנות וגדולות בין הפלגים השונים בנצרות, קיימת חלוקה מורכבת — ולא שוויונית — של כנסיית הקבר. כיום נאסרת כל חריגה, ולו הקטנה ביותר, מהסטטוס קוו במקום, גם כאשר מדובר בזכות לנקות בחלקיה השונים של הכנסייה.

 

"אם את מגיעה לכנסיית הקבר בתור תיירת, את לא מודעת לגבולות, למרות שהם לא מסתירים אותם", אומרת פרג. "כשחיפשתי את הדרכים שבהן הגבולות האלה מסתמנים, מצאתי אותם דווקא בתהליך הניקיון".

 

כמה זמן בילית שם?

"בין שלוש לארבע שנים, בהפסקות. יש מקומות שאני נשארת בהם הרבה זמן, מקומות טעונים וחשופים מאוד — מה שמצריך זהירות מצדי כאמנית. התהליך היה ארוך כך שהצלחתי להשיל מעצמי את הזהות של התיירת והישראלית, ולקח זמן עד שהיא הושלה.

 

"הזהות החדשה שהגעתי אליה היא של עובדת במקום, לא מאמינה ולא תיירת, ובאיזשהו שלב התחילו להתייחס גם אליי בתור אחת מהצוות. הייתי זו שתמיד עומדת שם עם מצלמה וחצובה.

 

"הקשר המשמעותי ביותר שיצרתי היה עם נזירה שמנקה את החלק של הכנסייה האורתודוקסית. אחרי הרבה בקשות קיבלתי אישור ללוות אותה במשך כמה לילות, כשהיא מנקה את האזורים הקדושים שבהשגחתה — חייבים לנקות אותם בלילה, כי בשעות היום הם כל כך עמוסים ומלאים באנשים".

 

מתוך העבודה Clare שתוצג ב"הזכות לנקות". פרג: "אני עוסקת בתחזוקה יותר מבדת או בקדושה" מתוך העבודה Clare שתוצג ב"הזכות לנקות". פרג: "אני עוסקת בתחזוקה יותר מבדת או בקדושה"

 

להעלות שאלות

 

פרג היא בוגרת תואר ראשון באמנות מקופר יוניון שבניו יורק ותואר שני מבצלאל, וזה שנים נחשבת לאחת מיוצרות הווידאו המובילות בישראל. עבודותיה מוצגות בארץ ובעולם, והתערוכה החדשה תיפתח בירושלים ובבוסטון בו־זמנית. זו אינה הפעם הראשונה שפרג עוסקת במקומות קדושים: בין עבודותיה אפשר למצוא את "אברהם ושרה", שעסקה במקומות קדושים ליהדות ולאסלאם, ואת "שבת", על חסימת כביש בשכונה חרדית בשבת. "כדי להעביר את הסיפור שלהם", היא אומרת, "אני עוסקת בתחזוקה שלהם יותר מבדת או בקדושה".

 

העבודות האלה מתקבלות בדרך שונה בישראל ובחו"ל?

"האפקט שלהן שונה. המטרה היא לתת זווית אחרת לשאלה מה זה חומר ואיך אנחנו מקדשים אותו, אבל בארץ יש לזה כמובן גם משמעות פוליטית. אני עסוקה באיפה אני חיה ומה קורה במקום שבו אני חיה, ואלו חלק מהשאלות שאני רוצה שייצאו איתן מהתערוכה".

 

את מנסה להעביר מסר מסוים?

"אני רוצה שהתערוכה תצמיח שאלות, שהצופים יחשבו. אני לא פוליטיקאית, אבל אני בהחלט מונעת משאלות, ובהן השאלה לגבי ההצדקה של כל הדבר הזה — האם אנחנו חייבים לאחוז בטריטוריה בשביל להרגיש שהיא שלנו?".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x