$
רכב

ניתוח כלכליסט

כץ לקח את המלצת רשות ההגבלים רחוק מדי

לאיסור שקבע משרד התחבורה על פרסום נתוני מסירות הרכב החודשיים אין אח ורע ברוב מדינות העולם המערבי; מדוע בעצם אסור לצרכן לדעת אילו מכוניות הן פופולריות?

תומר הדר 08:1030.08.15
ביום חמישי פרסם משרד התחבורה מסמך ששלח אל איגוד יבואני הרכב הישראלי. לפיו, על איגוד יבואני הרכב הישראלי לחדול מפרסום של נתוני המסירות החודשיים של ענף הרכב בארץ, ולהסתפק בדו"ח מסירות רבעוני וחלקי בלבד. כיום מפרסם האיגוד מדי סוף חודש דו"ח מפורט הכולל פילוח של מסירות הרכב בארץ לפי דגמים, נפחי מנוע ומותגים. פילוח זה מאפשר לחזות אילו מגמות שולטות בשוק, אילו רכבים נהנים ממידה גבוהה של פופולריות ואילו לא.

 

לאיסור שקבע משרד התחבורה אין כמעט אח ורע ברוב מדינות העולם המערבי. שם מתפרסמות ללא הפרעה מדי חודש רשימות נרחבות של מסירות רכב, דגמים פופולריים וחלוקות לפי נפחי מנוע ורמות אבזור. מדוע בעצם אסור לצרכן לדעת אילו מכוניות הן פופולריות בישראל?

 

התשובות שמעניקים במשרד התחבורה הן שכך יוכלו הצרכנים לבחור במכוניות בחופשיות, בלי להיות כפופים לגחמות של יבואנים. אלא שבפועל המהלך של משרד התחבורה הוא אנטי־תחרותי מובהק, וצפוי לחסל את אחת המגמות הבולטות ביותר של השנים האחרונות: הנחות גדולות על דגמים מתחרים.

 

מכוניות בנמל אילת מכוניות בנמל אילת צילום: shutterstock

 

הדוגמה הטובה ביותר היא קיה ספורטאז'. לאחרונה הודיעה יבואנית קיה על תחילת שיווקו של ספורטאז' במחיר 135 אלף שקל. הלקוחות מיהרו להצביע ברגליים ולרכוש, והספורטאז' הוא כיום הרכב השני בטבלת המכירות. יבואנים מתחרים בקיה מיהרו להגיב בהוזלות. יבואנית פיז'ו הוזילה את ה־3008 המתחרה בכמעט 20 אלף שקל. יבואניות אחרות יצאו במבצעי הוזלה אגרסיביים והצרכן הרוויח. כעת לא יוכלו יבואניות אחרות לדעת עוד על קיומם של "להיטי מכירות" ולא יוכלו לצאת במבצעי הנחות, והצרכן רק יפסיד מכך.

 

בדו"ח הרבעוני אסור יהיה לפרסם אילו דגמי מכוניות הם הנמכרים יותר ואילו פחות. לדוגמה, ניתן יהיה לציין שיונדאי היא מובילת השוק, מבלי לפרט אילו מכוניות היא מכרה בפועל. במכתב ששלח סמנכ"ל משרד התחבורה אבנר פלור מצוין כי המשרד מתבסס על חוות דעת שהתקבלה מהממונה על הגבלים עסקיים, ולפיה הפילוח המדויק של סוגי הרכבים השונים לפי דגם ונפח מנוע עלול לעודד תיאום מפורש או משתמע בין יבואני הרכב, להפחית תחרות ולהביא לפגיעה בצרכנים. אלא שמשיחה שערך "כלכליסט" עם אנשי הממונה על הגבלים עסקיים עולה כי הם רק ממליצים על דרך פעולה מסוימת, לצורך שמירה על תחרות, מבלי להתייחס ליתר השפעותיה של פעולה כזו — שנתונות בידיו של משרד התחבורה.

 

ההנחיה החדשה צפויה לפגוע גם בלקוחות שירצו לרכוש מכוניות שיש להן שוק טוב ביד השנייה. כיום לקוחות שרוכשים מכונית חדשה מעוניינים לדעת שביכולתם לרכוש מכונית מדגם פופולרי, וכך הם יידעו אם בעתיד הרכב יהיה בר־מכירה. כעת משרד התחבורה, בתוספת רוח גבית מהממונה על הגבלים עסקיים, מסתיר מהצרכנים את המידע. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x