$
אינטרנט

גוגל פיתחה אינטליגנציה מלאכותית שמזהה תמונות

מדובר בכלי מבוסס רשת עצבית מלאכותית, שיודע להגיד מה בדיוק מופיע בתמונות, גם אם מדובר בעצמים בהם לא נתקל בעבר. בכך, מחקה המערכת את מבנה מוחו של תינוק אנושי. הכלי יאפשר חיפוש תמונות מהיר ומדויק מאי פעם

הראל עילם 15:5619.11.14

גוגל פיתחה אלגוריתם שמסוגל לזהות אובייקטים בתוך תמונה ולהבין בדיוק מה מוצג בה. חוקרים באוניברסיטת סטנפורד פרסמו גם הם מחקר בתחום בתחילת השבוע.

 

הפיתוח מאפשר לזהות סצנות שלמות - כמו למשל, לדעת מתי אדם זורק פריזבי, או מתי הוא נח מתחת לעץ. החברה מתכוונת להשתמש במערכת כדי לכתוב תיאורי תמונה מפורטים ומדויקים יותר עבור מנוע חיפוש התמונות שלה, כאילו הם נכתבו על ידי אדם. "הדבר יוכל לאפשר לאנשים עם קשיי ראיה לדעת מה נמצא בתמונות, ויקל על משתמשים לחפש עבור תמונות" אמרה החברה.

 

המערכת תדע ללמוד בעצמה ולזהות תמונות חדשות. אילוסטרציה המערכת תדע ללמוד בעצמה ולזהות תמונות חדשות. אילוסטרציה

 

פיי-פיי לי, ראש המחקר שנערך בסטנפורד, השווה את כל התמונות והוידאו באינטרנט ל"חומר אפל": כמו שפיזיקאים אינם יכולים לצפות ולהבין מה נעשה ברוב המסה ביקום, כך גם מנועי חיפוש וחוקרים לא יודעים מהו רוב התוכן ברשת, כל עוד אינו כולל תיאור מלא. "עכשיו נוכל לשפוך אור על הכל", אמר.

 

עד כה, מערכות זיהוי תמונה הקיימות בשוק התמקדו בזיהוי של אובייקט מסוים שמופיע בתמונה, כגון פנים של אדם, טקסט או מוצר. גוגל עצמה כבר חשפה לפני שנים טכנולוגיה שמאפשרת למשתמש לגלות את מיקומו בעולם על ידי אלגוריתם שמזהה מבנים בולטים.

 

עלייתו של המוח הדיגיטלי

 

יותר ויותר מערכות בתחום זיהוי התמונה עברו להשתמש בטכנולוגיית רשתות עצביות (neural networks), בהן האלגוריתם מחקה את דרך הפעולה של המוח האנושי. רשתות שכאלה מסוגלות ללמוד בעצמן ללא צורך במשוב או בקרה אנושית ולפתח הבנת עצמים ותכנים על ידי הקשרים רלוונטיים - בדומה לדרך פעולת מוחו של תינוק. מערכת זיהוי התמונה החדשה מנתחת מיליארדי תמונות ואת הקישורים והכיתובים שמצורפים אליהן, כדי לבנות בנק מידע שיסביר מה מופיע בתמונות חדשות. 

 

שיטה זו הוכיחה את עצמה היטב. לפני כשנתיים, גוגל השתמשה במערכת מבוססת רשתות עצביות כדי להדגים מערכת זיהוי תמונה המסוגלת לנתח סרטוני יוטיוב. המערכת לימדה את עצמה לזהות מהו חתול, בלי שלמדה זאת מבני אדם. לפני כחודשיים, גוגל שדרגה את מערכת זיהוי התמונה שלה והציגה מערכת שמסוגלת לזהות מתי אובייקט דומה מופיע מספר פעמים בתמונה - למשל, לספור את כמות התפוזים בקערה, ולזהות את כולם כתפוזים וכאובייקטים נפרדים.

 

חברות כגון באידו הסינית ופייסבוק גם הן עובדות על מערכות דומות, ואילו קבוצת אלן, מכון מחקר לאינטיליגנציה מלאכותית, הציג פיתוח דומה העוסק בהבנת הקשרים בין אובייקטים לפני כחצי שנה. בעתיד, מקווים חוקרים, הדבר יוכל להקל על רובוטים להבין בזמן אמת את הנעשה סביבם כמו בני אדם.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x