$
מדריכים - שיווק ופרסום

האם עסק יכול להמציא את עצמו מחדש?

היכולת למשוך את ההישגים אל שלב צמיחה נוסף, הוא מה שמפריד לעיתים בין חיים למוות של חברה; כאשר עסקים מפסיקים לחדש, או לנסות דברים חדשים, הם מפסיקים לגדול

יפתח קצור 10:5804.07.13

"לפעמים, בעקבות ההפסד בקרב, תמצא דרך חדשה לנצח במלחמה" - דונלד טראמפ.

 

עסק לא רק יכול אלא חייב להמציא את עצמו מחדש. במוקדם או במאוחר, כל העסקים, גם המצליחים ביותר, ממצים את פוטנציאל הצמיחה שלהם, ועליהם להתמודד עם מציאות שבה הם צריכים להמציא את עצמם מחדש. היכולת למשוך את ההישגים אל שלב צמיחה נוסף, הוא מה שמפריד לעיתים בין חיים למוות של חברה והנתונים אכן מראים כי בסופו של דבר, כשני שלישים מהחברות נתקעות, נרכשות, או נאלצות לפשוט רגל.

כשזה מגיע לעסק, צמיחה דורשת שינוי. ובעידן הנוכחי, המאופיין בכלכלה גלובלית עם לקוחות חדשים ואתגרים חדשים, על מנת לשרוד ולשגשג, עסקים חייבים להמציא את עצמם מחדש.

 

הסרט המצליח "אווטאר" שצולם בתלת מימד המציא למעשה מחדש את חווית הצפייה בסרט בבית הקולנוע ושינה בכך את כללי המשחק. הוליווד מיהרה לאמץ בהתלהבות את הפורמט החדש ששינה את מאזן האימה מול מערכת הקולנוע הביתית ויצירת הערך החדשה תורגמה מיידית למודל עסקי שעיקרו העלאת מחיר הכרטיס. כיום ניתן למצוא בבתי הקולנוע בכל רגע נתון סרט המוקרן בטכנולוגיית תלת מימד.

 

סרט הקולנוע אווטאר, שינה את חוקי המשחק סרט הקולנוע אווטאר, שינה את חוקי המשחק צילום: MCT

 

עסקים רבים אינם מצליחים להמציא את עצמם מחדש, לא בהכרח בגלל שהם לא יודעים לתקן את מה ששבור, אלא משום שהם ממתינים זמן רב מידי לפני תיקון דפנות הסיפון השחוקות של העסק. כלומר, הם משקיעים את רוב האנרגיה שלהם בניהול קווי המתאר של הפעילות הפיננסית העקומה, וכמעט שלא מקדישים אנרגיה ליצירת יסודות לעסקים חדשים.

 

מחקרים מצאו, כי לעסקים אשר המציאו את עצמם מחדש בהצלחה, קיימת תכונה אחת במשותף: הם נוטים להרחיב את המיקוד שלהם מעבר לטורים הפיננסיים הצולעים, ומתבוננים מחדש על התחרות בענף שלהם, תוך חידוש יכולותיהם וטיפוח כישרון חדש. במילים אחרות, הם עסוקים בלתקן את מה שעדיין לא נשבר.

 

המחויבות להמציא מחדש את העסק לפני שהצורך מגיע ברורה. לעיתים קרובות, דברים נראים ורודים ביותר ממש לפני שהעסק יורד לטמיון. ההכנסות מהמודל העסקי הנוכחי גואות, הרווחים גבוהים, והשותפים מאושרים. אבל זוהי בדיוק הנקודה בה המנהלים צריכים לנקוט בפעולה. ובכל זאת, באופן אירוני, כאשר עסקים פורחים, המנהלים עסוקים לעיתים קרובות במנוחה על זרי הדפנה, והפסקת התכנון וההכוונה לעתיד.

 

חדשנות

המצאה מחדש של העסק והשקעת מאמץ ארגוני לפיתוח מוצרים ושירותים חדשים הם חיוניים להתקדמות העסק ולהישרדותו. מיתוג, טכנולוגיה, תרבות ארגונית וחדשנות הם הכלים להישרדותו של עסק בוגר. כאשר עסקים מפסיקים לחדש, או לנסות דברים חדשים, הם מפסיקים לגדול. בעוד שהפאזה הניהולית של ימינו סובבת סביב היכולת "לפתור בעיות", הגיע הזמן להעלות את הרף, ובעלי עסקים חייבים לסגל לעצמם את הנכונות והרצון להבין כי לא רק המוצר, או המחיר, אלא ובעיקר היצירתיות והחדשנות הם הם היתרון התחרותי האמיתי.

 

הכותב הינו מומחה לפיתוח עסקי אסטרטגי יישומי הפועל בשיתוף חברת בימור יעוץ

בטל שלח
    לכל התגובות
    x