$
בארץ

הממשלה אישרה פה אחד את פרק התחרותיות ויוקר המחיה מדו"ח טרכטנברג

בנימין נתניהו: "אנחנו מתקדמים באישור דו"ח טרכטנברג בצורה שיטתית ואחראית כדי להמשיך ולהפחית את יוקר המחיה. אישור פרק ההמלצות הזה מתקן עיוותים שנוצרו במשך עשרות שנים"

תומר אביטל 14:3618.12.11

מקטע נוסף מדו"ח טרכטנברג זכה לאור ירוק מהממשלה: השרים אישרו לפני זמן קצר פה אחד את פרק התחרותיות ויוקר המחיה בדוח. בהודעה שפרסמה לשכת רה"מ נמסר כי נתניהו ברך על האישור ואמר: "אנחנו מתקדמים באישור דו"ח טרכטנברג בצורה שיטתית ואחראית כדי להמשיך ולהפחית את יוקר המחיה. אנחנו מפחיתים את כוחם של המונופולים והביורוקרטיה. המונופול הממשלתי הוא הגדול ביותר וגם הוא מטופל".

  

נתניהו הוסיף ואמר, כי "אישרנו היום פרק חשוב שנוגע בבעיה שורשית של חוסר תחרות. היינו משק קטן וריכוזי, הבעיה שהמשק גדל ונשאר ריכוזי. ריכוזיות שבאה מהסקטור הפרטי ומהסקטור הציבורי. אישור פרק ההמלצות הזה מתקן עיוותים שנוצרו במשך עשרות שנים".

 

לפני כן אמר נתניהו בישיבת הממשלה כי צריך להקים עוד תחנות דלק בישראל. לדבריו, "יש מחסור גדול של תחנות דלק ברחבי הארץ, ואין תחרות אמיתית.
לכן יש צורך באישור מיידי של הקמת תחנות נוספות ולקבוע שהקצאת הרישיונות לא יכללו את החברות הגדולות הקיימות". אנשי האוצר שהציגו את הסעיף טענו כי "לוקח בין 8-16 שנה להקים תחנת דלק לאור האישורים הדרושים". נתניהו התרעם על הבירוקרטיה והתלוצץ כי "צריך חוק וד"לים גם בענף הדלק כדי להאיץ את הקמת התחנות".

 

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, תמך בהחלטה לאחר שהנוסח שאושר הכיל תיקונים שנדרשו על ידי משרדו. לדברי לשכתו, בין השאר הוסרה הקביעה המחייבת הקמת תחנת דלק כל 20 קילומטר, ונעשו שינויים נוספים כך שיוקמו תחנות "במינימום פגיעה סביבתית".

 

בין השאר הוחלט היום כי שר התמ"ת יגבש תזכיר חוק תוך 30 יום כדי להגביר את סמכותו של הממונה על ההגבלים בכדי להגביר את התחרות במשק ולפרק קבוצות ריכוז. בנוסף הוכרע כי הממונה יוכל לבטל הסכמי בלעדיות הדדית.

 

בעקבות הפרק שעלה היום לדיון, יוקמו שמונה צוותים וועדות בינמשרדיות, במטרה לגבש צעדים ליישום סעיפים שונים דוגמת הגברת התחרות בשוק התחבורה הציבורית, ושיפור מנגנוני ניהול ההון האנושי בשירות המדינה.

 

עד כה, רוב הוועדות הממשלתיות שפעלו בשנתיים האחרונות, לרבות ועדת הריכוזיות והוועדה לבחינת שכר הבכירים, התעכבו חודשים ארוכים מעבר לדד-ליין שהציגה להם הממשלה. חמור מכך, חלק מהצוותים ינוהלו על ידי מנכ"ל משרד האוצר - תפקיד לא מאויש, ומנכ"ל רה"מ – שמונה היום. בנוסף, כמעט בכל הצוותים חבר הממונה על התקציבים גל הרשקוביץ, שייאלץ לתמרן ביניהם לבין הכנת תכנית לקיצוץ בתקציב לשנה הבאה. הבעיות המבניות הללו עלולות להוביל לדחייה בהגשת הצעדים האופרטיביים אותם אמורים לגבש הצוותים הממשלתיים בשבועות הקרובים.

 

בממשלה טוענים מנגד שצוותים של עשרות כלכלנים ועובדים יסייעו לעבודת המטה של הוועדות השונות, וכי אף יסתייעו במידת הצורך בייעוץ חיצוני.

 

בשני סעיפים מתוך הפרק שעלה לשולחן הממשלה הבוקר התקיים דיון אינטינסיבי: ייעול ושיפור הרגולציה הממשלתית וחיזוק יכולת התכנון והביצוע של הממשלה. מדובר ב"רפורמת משילות", שתחזק את כוחם של השרים ופקידי הממשלה ותגביר את עצמאות משרדי הממשלה. הסעיפים לא אושרו, והוחלט להמשיך ולהעמיק את הדיון בהם בשבוע הבא.

 

בפעמיים הקודמות תירצו את אי־אישור הפרק בקוצר בזמן שמקורו היה פקקי תנועה, קיומו של טקס ממלכתי והתארכות דיון בנושא המסתננים. למרות הדחיות, ראש הממשלה לא השתמש בסמכותו לקבוע דיונים מיוחדים בנושא שאינם חלק מישיבת הממשלה השבועית, המתקיימת בימי ראשון בשבוע, כפי שנעשה בימי אישור תקציב. על כל פנים, בשיחות סגורות שהתקיימו במהלך סוף השבוע האחרון התבטא נתניהו כמי שנחוש לזרז את אישור הפרק ואת שאר הדו"ח.

 

שר האוצר יובל שטייניץ אמר לאחר האישור כי "העברת פרק התחרותיות וההתייעלות מסמנת את נחישותנו להוריד את יוקר המחיה לאזרחים באמצעות יצירת תחרות במגזר הפרטי וגם בנושאים ציבוריים כגון: תחבורה ציבורית, דלק, מלט לבנייה והתייעלות בנמלי הים. זהו מהלך היסטורי לטובת כלכלת ישראל ואזרחי ישראל גם יחד".

 

בתוך כך, משרד האוצר יציג מחרתיים (ג') את הצעתו לשימוש בתקציב ההתאמות. כזכור, בעת התקנת התקציב הדו שנתי שמרה הממשלה רזרבה בגובה של כ 1.5 מיליארד שקל, במטרה לחלק אותה לתקציבי המשרדים בשנת 2012 על פי הצרכים שיתעוררו בסוף 2011.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x