$
דו"ח המבקר 2010
מבקר המדינה 2010

מבקר המדינה: אישורי עבודה לקו הרכבת בירושלים? המלצה בלבד

לפי דו"ח המבקר, רכבת ישראל ומשרד התחבורה החלו לתכנן ולבנות את קו הרכבת המהיר לירושלים לפני קבלת כל האישורים המתאימים

ליאור גוטמן 16:0011.05.10

בונים את הגג ורק אחר כך את המרתף: רכבת ישראל ומשרד התחבורה החלו לתכנן ולבנות את קו הרכבת המהיר לירושלים לפני קבלת כל האישורים המתאימים – כך קובע מבקר המדינה. מדובר במסילת הרכבת שאמורה לחבר את תל אביב עם עיר הבירה ולהעניק לנוסעים אפשרות להגיע מעיר לעיר ב-28 דקות בלבד.

 

לכתבות

נוספות מדו"ח מבקר המדינה 2010 לחצו כאן

 

לדברי מבקר המדינה, הכוונה המקורית היתה לפתוח את הקו כבר ב-2008, אולם באפריל 2004 טרם החלה רכבת ישראל בתכנון מפורט של הקו. אם לא די בכך, רק בספטמבר 2009 אישרה המועצה האזורית לתכנון ולבנייה את רוב התוכניות שקשורות למסילה זו, ועל פי הצפי הוא אמור להיפתח רק ב-2016. 

 

מבקר המדינה כבר עסק בנושא בהרחבה בעבר, שם התברר שעלות הביצוע זינקה מ-3 ל-7 מיליארד שקל. הביקורת הנוכחית מתייחסת לפעולות משרד התחבורה ורכבת ישראל לאחר תחילת העבודות, ממנה עולה שלא כל ההמלצות יושמו. כך לדוגמה, בינואר 2009, לפני שהמועצה הארצית אישרה את התכנון, חתמה חברת הרכבת על הסכם עם קבוצה קבלנית שבה בחרה באוגוסט 2007 לביצוע עבודות מנהור. בנוסף, בחלק מהתוואי יש לפנות מיליוני טונות של עפר, שעד היום לא ברור להיכן הם יגיעו. בנוסף, הפגיעה בגנים לאומיים והמהעבר בהם טרם הושלם, כל שלא ברורה עד תומה הפעילות למזעור נזקי הנוף והסביבה.

 

לסיכום ממליץ מבקר המדינה ש"על משרד התחבורה, משרד האוצר ורכבת ישראל להקפיד כי פרויקטים יאושרו רק לאחר שהושלמו הליכי התכנון, נבחנו ההשפעות על הסביבה והתקבל אומדן תקציבי מבוסס, על אחת כמה וכמה בפרויקט בעל סדר גודל ומורכבות כזה"

 

רכבת ישראל: "אנו פועלים כל העת להפקת לקחים" 

 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הקו המהיר לירושלים הינו פרויקט לאומי בעל חשיבות אסטרטגית והינו אחד מהפרוייקטים הגדולים והמורכבים שבוצעו אי פעם בישראל. ככזה, הקדישה רכבת ישראל את מרב המאמצים לאורך השנים בקידום הפרויקט מול כל הגורמים המעורבים בתכנונו ובהקמתו.

 

"רכבת ישראל פועלת כל העת להפקת לקחים, ובכלל זה גם בנושאים החשובים אשר צוינו על ידי משרד מבקר המדינה, בדבר וידוא תקצוב ריאלי וקביעת מועדי ביצוע לפי התקדמות תכנון וביצוע והיא פועלת בהתאם לכך. עם זאת, הרכבת איננה מקבלת קידום תהליכים באופן שאינו מקובל ותקין ובכלל זה שימוש בהליך אישור של תוכנית סטטוטורית להסדרת נושאים אשר ניתן וצריך להסדירם בדרך אחרת, או עיכובים מיותרים של גורמי התכנון כפי שארע בתהליך אישור הפרויקט.

 

"תכנון, קידום, אישור וביצוע כל פרויקט, בוודאי פרויקט לאומי ורחב היקף זה, מחייבים שיתוף פעולה של כלל הגורמים המעורבים. רכבת ישראל תמשיך במלוא המרץ בביצוע הקו המהיר לירושלים פי תוכנית המתאר המאושרת ומקווה כי כל משרדי הממשלה ירתמו יעשו כן. אנו מקווים כי הלקחים החשובים שנלמדו בפרויקט זה ישמשו את כל הגורמים בקידום יעיל, מהיר ומקצועי של פרויקטים לאומים בכלל ושל פרויקטיים מסילתיים בפרט".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x