$
בארץ

הממשלה תאשר מחר קיצוץ של 750 מיליון שקל מתקציב 2008

הקיצוץ יבוצע בשיעור אחיד של 0.6% בתקציבי כל משרדי הממשלה, פרט לביטחון והחינוך. כמו כן, לראשונה יגיש האוצר לממשלה שתי חלופות לקיצוץ של 8.8 מיליארד שקל מתקציב 2009

אמנון אטד ומיקי פלד 19:4402.08.08

הממשלה צפויה לאשר מחר קיצוץ רוחבי של 750 מיליון שקל בתקציב 2008. הקיצוץ יבוצע בשיעור אחיד של 0.6% בתקציבי כל משרדי הממשלה, פרט למשרדי הביטחון והחינוך.

 

הקיצוץ, שעליו סוכם בין משרדי ראש הממשלה והאוצר כבר לפני כמה חודשים, נועד להסיט מקורות כספיים למימון תוספות

תקציביות לא מתוכננות שניתנו במהלך השנה. בין היתר מדובר במימון המלצות ועדת דורנר בנושא הסיוע לניצולי השואה, מתן תוספת כוח אדם למשטרה ומתן תוספות שונות למערכת החינוך.

 

הקיצוץ המוצע יפגע בשורה ארוכה של שירותים שמספקת המדינה, בעיקר לשכבות החלשות ביותר. האוצר מציע למשל קיצוץ של 22 מיליון שקל בתקציב משרד הרווחה, שמשמעותו פגיעה קשה בטיפול בילדים ובנוער בסיכון, במקלטים לנשים מוכות ולדרי רחוב, במערך השיקום לנכים, בטיפול בילדים אוטיסטים ובסיוע לנזקקים בלשכות הרווחה.

 

בתגובה לכך פנה בסוף השבוע שר הרווחה יצחק הרצוג לראש הממשלה ולשר האוצר, וביקש מהם לבטל את הקיצוץ במשרדו. במקביל פנה הרצוג ליו"ר מפלגת העבודה אהוד ברק ודרש ממנו להצהיר על התנגדות גורפת של שרי העבודה לקיצוץ המוצע.

 

בביטוח הלאומי הופתעו לשמוע כי הממשלה מתכננת מחר קיצוץ של 14 מיליון שקל בתקציב התפעולי של המוסד. מנכ"לית הביטוח הלאומי, אסתר דומיניסיני, מתחה ביקורת חריפה על ההצעה. לדבריה, המשמעות של הקיצוץ היא פגיעה קשה ברפורמות השונות בשירות לאזרח של המוסד, שזה עתה החלו. בין השאר, מדובר על רכישת מערכות וטכנולוגיות שנועדו לקצר את זמן ההמתנה לוועדות הרפואיות מכמה חודשים לשבועות.  

 

אי ודאות סביב התקציב

הודעת הפרישה של ראש הממשלה אהוד אולמרט מכניסה לטלטלה לא רק את המערכת הפוליטית, אלא גם את כל מערך קבלת ההחלטות בתחום הכלכלי. מבחינה זו עיתוי הפרישה הצפויה לא יכול היה להיות גרוע יותר. בימים אלה אמורה היתה הממשלה לסיים את דיוניה על תקציב 2009. החקירות המשטרתיות התכופות של ראש הממשלה הביאו להקפאת הדיונים ולדחייה ניכרת בלוח הזמנים המתוכנן. המועד החדש לסיום הדיונים ולאישור התקציב בממשלה הוא סוף אוגוסט.

 

זאת הסיבה שגדלה האי־ודאות סביב הליך אישור התקציב. ניסיון העבר מלמד כי ממשלה לא יציבה מתקשה מאוד לאשר את התקציב. על רקע זה מתגבשת באוצר הצעה חסרת תקדים: במקום להגיש לממשלה הצעת תקציב אחת, יתבקשו השרים לבחור בין שתי חלופות של קיצוצים תקציביים. סכום הקיצוץ בתקציב 2009 נותר ללא שינוי - 8.8 מיליארד שקל. במקור הציע האוצר לבצע את מרבית הקיצוצים בסעיפי החינוך (3.7 מיליארד שקל) והביטחון (3.1 מיליארד שקל). כעת שרי הממשלה הם שיידרשו להחליט כיצד לחלק את סכום הקיצוץ הכולל, וההערכה היא שהם יעדיפו לפגוע יותר בתקציב הביטחון ופחות בתקציבי החינוך והרווחה.

 

בינתיים נקלע תהליך אישור התקציב ללוחות זמנים לוחצים במיוחד. החוק קובע כי "הממשלה תניח על שולחן הכנסת את הצעת חוק התקציב לא יאוחר מ־60 ימים לפני תחילת שנת הכספים". לכן בתוך שלושה חודשים צריכים הממשלה ואגף התקציבים באוצר לאשר את התקציב ולאחר מכן לגבש את הנוסח הסופי שלו, שמקיף עשרות אלפי סעיפים, כדי להגישו לאישור הכנסת לפני 31 באוקטובר.

 

ההערכה היא שהממשלה והכנסת יתקשו מאוד לעמוד בלוח זמנים זה, וכתוצאה מכך לא יאושר תקציב 2009 במועד המתוכנן, 31 בדצמבר 2008. משמעות האיחור באישור התקציב תהיה שמתחילת השנה הבאה יפעלו כל משרדי הממשלה על פי תקציב המשך. מדי חודש יאושר להם תקציב בגובה 1/12 מתקציב 2008. המשמעות החמורה יותר של תקציב ההמשך היא חוסר היכולת לממן את הרפורמות שאושרו השנה ואמורות להיות מופעלות בתקציב השנה הבאה, שהעיקרית בהן היא המשך הרפורמה בחינוך היסודי.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x