$
בארץ

באב"ד: "לא ברור איך תואר ראשון בהיסטוריה של יפן תורם לפריון?"

מנכ"ל האוצר אמר בכנס במרכז הבינתחומי בהרצליה, כי "אנחנו בפער של 30% בפיריון ממדינות ה-OECD. חרדים וערבים, שנכנסים לשוק עם כישורים נמוכים, מושכים את השכר הממוצע כלפי מטה"; אמיר לוי: "במשפחה עם שני מפרנסים במשרה מלאה אין עוני"

עמרי מילמן 12:3520.06.16

"אנחנו שואפים להיות עם רמת מחירים דומה לזו שבארה"ב, בפועל אנחנו הפוך - עם רמת מחירים גבוהה ורמת שכר ממוצעת ומטה. אנחנו רוצים לנקוט בצעדים גם בעניין יוקר המחייה בתקציב הבא". כך אמר היום (ב') מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד בכנס השנתי של "מכון אהרן למדיניות כלכלית" של המרכז הבינתחומי בהרצליה.

 

באב"ד הוסיף כי "פיריון זו סוגיה מרכזית שנרצה לטפל בה. אנחנו בפער של 30% בפיריון ממדינות ה-OECD. יש שווקים ריכוזיים בישראל והריכוזיות הביאה לחוסר יעילות ופריון נמוך בהם. יש אוכלוסיות שנכנסות לשוק כמו חרדים וערבים, שנכנסות לשוק עם כישורים נמוכים, זה מושך את השכר הממוצע כלפי מטה".

  

לדברי באב"ד "המכללות הטכנולוגיות לוקות בחסר. אנחנו רוצים לעשות מאמץ ולהעביר אותן ל-6-4 מרכזים מרכזיים ולברר איזה מקצועות הולכים ללמד בהם. לא ברור כמה הנדסת סאונד נדרש למשק. לעומת הנדסאים, מדעי המחשב ורתכים. רגולציה? היום זה נמצא בדרג שלישי. אנחנו מאמינים שזה צריך לעבור מתחת לשר או המנכ"ל. ואיך עושים מיתוג נכון להכשרות הטכנולוגיות. היום כל אמא רוצה שלבן שלה יהיה תואר ראשון. לא ברור איך תואר ראשון בהיסטוריה של יפן תורם לפריון? איך משנים את המיתוג הזה כי בתור הנדסאי או רתך הוא ישתכר הרבה יותר."

 

בנוגע לנתוני הצמיחה הנמוכים אמר באב"ד "הקטר המרכזי של הצמיחה היום הוא הצריכה הפרטית. במשק של 8 מיליון איש אי אפשר להסתמך על צריכה כקטר לאורך זמן, צריך לטפל בהשקעות והייצוא."

 

באב"ד הוסיף כי " כשמסתכלים על ישראל בהשוואה עולמית נהוג שסך ההוצאה האזרחית מהתוצר עומדת על 40% מהתוצר. אצלנו ההוצאה האזרחית עומדת על כ-32% והיתר על ריבית והוצאה ביטחונית, שלא מעודדות צמיחה. ההשקעה האזרחית של תשתיות חינוך ורווחה נמוכה מה-OECD."

 

ראש דסק ישראל וסלובקיה בענף חקר המדינות במחלקה לכלכלה ב-OECD קלוד ג'ורנו, אמר בכנס כי "ישראל עומדת בפני אתגר להגביר את הפריון ולהקטין את העוני ואי השוויון. הפריון לשעת עבודה נותר קפוא במשך שנים. על כל שעת עבודה בישראל מייצרים כ-60% משעת עבודה ב-OECD".

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

 

"גם האי שוויון גבוה יותר, בעיקר בגלל עוני של חרדים וערבים", אמר ג'ורנו. "יותר מחצי מהם חיים בעוני. אחת הסיבות לחוסר הפריון היא מחסור בתחרותיות, שמייצר שתי כלכלות שונות. מדד ג'יני בישראל גבוה יותר ממוצע ה-OECD וממשיך לגדול. בישראל יש גם יותר עובדים בשכר נמוך, המרוויחים שני שלישים מהשכר החציוני. התפקוד הלקוי של מספר שווקים הסגורים לתחרות וסובלים מרגולציה, אינו טוב. גוררים למטה את הביצועים הכלליים".

 

ג'ורנו הוסיף כי "תשתית בלתי מספיקה במיוחד בתחבורה ציבורית פוגעת ביעילות. יש בזבוז זמן ובזבוז פריון. תשתית טובה יותר תעזור במיוחד במרחבים עירוניים. תחבורה ציבורית יעילה לא רק תחסוך זמן וכסף, אלא גם תפחית זיהום אוויר ותקל על הגעה לעבודה. רפורמות ממוקדות עשויות להגדיל את הכנסת משקי הבית ב-15% בטווח הארוך".

 

"המדינה משחקת תפקיד נמוך בצמצום אי השוויון", אמר ג'ורנו. "זה נובע מהוצאה ציבורית נמוכה. המצב הזה גם משקף את חוסר הנכונות של המצביעים לשלם מסים יותר גבוהים. נטל המסים הנמוך מרמז שיש מקום לשינויים במדיניות, כמו ביטול פטורים לא יעילים.

 

"צריך לשפר את החינוך לצעירים מרקע חברתי נמוך. הציונים של ערבים ישראלים עדיין נמוכים ושל חרדים נמוכים יותר. כישורי העבודה שלהם נמוכים משל הדור הקודם. זו דאגה גדולה. מה שצריך זה רפורמות נוספות והשקעת משאבים בצעירים בקבוצות האלה.

 

"לימוד מתמטיקה, אנגלית ומדעים לחרדים קריטי כדי להעניק להם כישורים למצוא עבודה. על פי בנק ישראל הגדלת שיעור בוגרי התיכון תעלה את התמ"ג ב-3%. צריך לפתח את מערכת החינוך. כוח עבודה מחונך יותר משפר את הפריון והיעילות", סיכם ג'ורנו.

 

אמיר לוי: "במשפחה עם שני מפרנסים במשרה מלאה אין עוני"

 

 "אי אפשר לדבר על צמיחה בישראל בלי לדבר על אי שוויון. אנחנו חושבים שטיפול באי שוויון בישראל, לחרדים וערבים, הם אלה שיכולים להביא לצמיחה. קצת לפני שנכנסתי לתפקיד שאלתי מישהו שאלה תמימה אם אפשר להביא עוד עולים מברה"מ לשעבר. התשובה היתה שהם נמצאים כאן, רק צריך לטפל בהם." כך אמר הממונה על התקציבים, אמיר לוי, בכנס במרכז הבינתחומי בהרצליה. 

אמיר לוי, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, בכנס בהרצליה אמיר לוי, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, בכנס בהרצליה צילום: עדי כהן צדק

 

לדבריו "כל מי שמסתכל על ישראל צריך להבין לאן אנחנו הולכים. בשנת 1980 האוכלוסייה הלא חרדית וערבית מנתה 80%, ב-2014 69% מהאוכלוסייה ובעוד 30 שנה היא תהיה חצי מהאוכלוסייה. אם לא נעשה כלום צריך להיות מוטרדים מהתמונה הדמוגרפית הזו. אני לא אופטימיסט אבל אדם יותר אופטימיסט יחשוב שזה פוטנציאל הצמיחה המשמעותי. המשק צמח בעשור האחרון בגלל שוק העבודה, הרחקת עובדים זרים, שילוב עולי בריה"מ לשעבר. אם נצליח לעשות את זה עם החרדים והערבים התוצאה תהיה מעולה".

 

לוי התייחס לאי השוויון בארץ ואמר "במדד ג'יני אנחנו במקום לא טוב ביחס לעולם. שיעור העוני השני הכי גבוה ב-OECD. אנחנו לא נמצאים במקום שרוצים להיות בו. אי אפשר לדבר על עוני רק על מערכת הרווחה. המערכת שצריכה לטפל בעוני היא שוק העבודה. במשפחה עם שני מפרנסים במשרה מלאה אין עוני. בקצה השני, משפחה ללא מפרנסים יש עוני. בחלק גדול מזה יש לנו תפקיד, אבל יש כאן מערך יותר רחב. החברה החרדית והערבית זה לא אותו טיפול. למערכת הרווחה יש תפקיד חשוב, היא עשתה קפיצת דרך משמעותית, אבל הדרך לטפל בזה היא שוק העבודה.

 

"כשמדברים על צמיחה, תחרות ופריון, כשהשוק פתוח לתחרות, כשחברה צריכה להתחרות, כמו ענף האלקטרוניקה - רמת הפריון גבוהה. בענפים הסגורים כמו בנייה, חקלאות, מזון - שמוגנים על ידי מכסים - רמת הפריון נמוכה. בבניין הרמה היא כמו בשנות ה-70. הסיבות הן ענף סגור וגם מייבאים עובדים זרים. "למרות הפגיעה ברמת הפריון בבנייה, האוצר מקדם בימים אלו הבאת עובדים זרים נוספים לענף הבנייה. בניגוד לעמדה המקצועית", אמר לוי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x